بازاریابی درون‌گرا و بازاریابی برون‌گرا چیست؟

بازاریابی درون‌گرا یا(inbound marketing) بازاریابی درون‌گرا یا ( اینباند – ربایشی – جاذبه ای) یک استراتژی جذب Lead و تبدیل به مشتری به مرور زمان است. روش‌های اینباند متکی بر این فلسفه است که تنها

بازاریابی درون‌گرا یا(inbound marketing) 

بازاریابی درون‌گرا یا ( اینباند – ربایشی – جاذبه ای) یک استراتژی جذب Lead و تبدیل به مشتری به مرور زمان است. روش‌های اینباند متکی بر این فلسفه است که تنها فروش محصول و خدمت به مردم کافی نیست بلکه باید به آنها کمک کنید تا مشکلاتشان را حل کنند و نیازهای خود را برطرف سازند. بازاریابی درون‌گرا محدود به دنیای دیجیتال نیست، با این حال در شبکه‌های اجتماعی و آنلاین بیشترین کاربرد و استفاده را برای سازمان‌ها دارد.

بازاریابی درون‌گرا و بازاریابی محتوایی یکی نیستند، درواقع بازاریابی محتوایی زیرمجموعه بازاریابی درون‌گرا است و بر تولید محتوای باکیفیت تمرکز دارد. محتوایی که مخاطبان را با انتخاب و تصمیم خودشان به سمت برند و خدمات سازمان شما می‌کشاند. این مدل بازاریابی با دراختیار قراردادن اطلاعات مفید و مرتبط و موردنیاز مخاطبان، افراد علاقمند به خدمات سازمان شما، که می‌توانند درآینده مشتری شما شوند را جذب می‌کند.

چنانچه محتوایی متناسب با نیازها و مورد علاقه مشتریانتان تولید کنید و بدون هیچ تحمیلی، بازدید درونی سایت را افزایش دهید، می‌توانید با استفاده از دیگر تکنیک‌های بازاریابی مخاطبی که به سازمان شما جذب شده‌ را به مشتری وفادار تبدیل کنید.

 

برای نمونه: مخاطب شما یکی از سؤال‌ها و نیازهای خود را در یکی از شبکه‌های اجتماعی یا موتورهای جستجو مثل گوگل جستجو می‌کند و به وبسایت سازمان شما می‌رسد، با مطالعه مطالب سایت با محصولات و خدمات سازمان شما آشنا می‌شود.

روش های بازاریابی درون‌گرا

از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی درون‌گرا می‌توان به بلاگ نویسی، سوشال مدیا، اینفوگرافیک، خبرنامه، ایمیل مارکتینگ، ویدئو، پادکست، کتاب الکترونیک، خبرنامه‌های الکترونیکی، وبینار ، SEOو بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. تولید محتواهایی که مردم مایل به خواندنشان هستند از مهمترین ابزارهای این روش بازاریابی است.

برای دریافت مشاوره تخصصی و رایگان نرم افزارهای سازمانی با واحد فروش شرکت «پگاه‌سیستم» تماس حاصل فرمایید.

بازاریابی برون‌گرا یا Outband 

 

بازاریابی برون‌گرا یا (outband marketing) اصطلاح دیگری است برای بازاریابی سنتی. این بازاریابی برای کسب‌و‌کاری که مشتری هدف آن با تکنولوژی آشنایی کمتری دارد، مناسب است. در این روش‌ها، ابزارهای مختلف مدیا برای افراد جامعه به کار گرفته می‌شود تا شاید مخاطبان این تبلیغ را ببینند.

 

اگر این نوع بازاریابی بتواند موثر واقع شود، باعث شناخته شدن عمومی و برندسازی آن محصول در آن جامعه می‌شود. این روش‌ها عبارتند از: تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبورد و بنرهای تبلیغاتی، بروشور، تبلیغات پیامکی و تلفنی و … است.

با ERP «پگاه‌سیستم» و
CRM «پگاه‌سیستم» آشنا شوید

تفاوت بازاریابی outbound با inbound  

بازاریابی اینباند مارکتینگ مشتری محور است درحالی که بازاریابی برون گرا فروشنده محور است.

بازاریابی درون‌گرا برخلاف بازاریابی برون‌گرا که خواست مخاطب در آن کمرنگ است، در تلاش است از طریق ایجاد محتوای جذاب توجه مخاطب را جلب کند.

بازاریابی درون‌گرا برخلاف بازاریابی سنتی یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین روش‌های تبدیل مخاطبان به مشتریان به حساب می‌آید و برای پیدا‌کردن و جذب مشتریان بالقوه نیازی به هزینه زیاد نداریم.

بازاریابی درون‌گرا یعنی دادن اطلاعات ارزشمند در زمان و مکان مناسب به مخاطبان. در تهیه استراتژی بازاریابی محتوایی می‌توانید با تمرکز به مشکلات و نیازهای مخاطبان به آنها اطلاعات مفیدی از محصول خود بدهید و ضمن معرفی خود و کسب اعتماد، آنها را ترغیب به خرید کنید.
در روش‌های بازاریابی برون‌گرا، باتوجه به اینکه مخاطب خود به سمت شما نیامده است، احتمال بی توجهی به تبلیغ زیاد است. این عدم توجه به تبلیغ با توجه به هزینه بالا، محدودیت جغرافیایی و مدت کوتاهی که دارند، به نوعی زیان محسوب می‌شود.

 

همچنین پیامک‌ها و تماس‌هایی که به منظور بازاریابی و به جهت معرفی محصولات انجام می‌شود، نه تنها تاثیر مثبت ندارند، بلکه اکثراً باعث مزاحمت مخاطبان می‌گردد.

اهمیت و ضرورت بازاریابی درون‌گرا

 

بازاریابی درون‌گرا در مقایسه با بازاریابی برون‌گرا تا حدود 60 درصد هزینه‌های تبلیغات را کاهش می‌دهد. به صورت آنلاین انجام شده، تاثیر بلندمدت دارد و محدودیت جغرافیایی در تبلیغات ندارد. در این روش بازاریابی چون خود مخاطب با تصمیم و میل خود وارد سایت شما می‌شود و محتوای شما را می‌خواند، احتمال تبدیل شدنش به lead بالاتر است و مخاطب نسبت به دریافت محتوای تبلیغاتی شما احساس آزرده شدن و مزاحمت نمی‌کند

بازاریابی درون‌گرا برای شرکت‌های کوچک

یکی از مزایای این سبک بازاریابی مخصوصاً برای کسب‌و‌کارها و شرکت‌های کوچک که در فضا و بودجه محدودیت دارند، این است که برای به کارگیری روش های بازاریابی اینباند نیاز به داشتن تعداد زیادی نیرو نیست و با حداقل نیروی فعال این استراتژی‌ها قابل اجرا هستند.

واقعیت این است که تبلیغات برون‌گرا علاوه بر هزینه‌های بالایی که دارد، آنچه می‌خواهید را در بلندمدت برای شما فراهم نمی‌کند و با این روش‌ها خیلی از مخاطبان خود را از دست می‌دهید. بنابراین به عنوان اولین و مهم‌ترین قدم راهکارهای SEO را در رتبه‌بندی گوگل به کار بگیرید. تلاش کنید با حضور در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتواهای جذاب و مفید محصول خود را بیشتر و بهتر معرفی کنید.

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱