مارک زاکربرگ موسس فیسبوک

زندگی مارک زاکربرگ موسس شبکه اجتماعی فیسبوک و جوان ترین میلیاردر جهان که ماهانه بیشتر از ۱ میلیارد کاربر فعال دارد را مرور می کنیم. زمان زیادی از موقعی که مردم چنین امکانات ارتباطی نداشتند

زندگی مارک زاکربرگ موسس شبکه اجتماعی فیسبوک و جوان ترین میلیاردر جهان که ماهانه بیشتر از ۱ میلیارد کاربر فعال دارد را مرور می کنیم. زمان زیادی از موقعی که مردم چنین امکانات ارتباطی نداشتند نمی گذرد اما امروز همه چیز تغییر کرده است. فیس بوک تنها محدود به ارتباطات شخصی نیست بلکه تعداد بی شماری فن پیج و گروه دارد که مردم را از سراسر کره خاکی گرد هم می آورد. واقعیت این است که فیس بوک به بانک عظیمی از پروفایل کاربران تبدیل شده است. در ادامه با شركت پگاه سيستم همراه باشيد.

کودکی مارک زاکربرگ

مارک الیوت زاکربرگ در ۱۴ می ۱۹۸۴ به دنیا آمد و در حومه شهر نیویورک بزرگ شد. او دومین فزرند از چهار فرزند خانواده و تنهاداستان موفقیت مارک زاکربرگ موسس فیسبوک پسر این خانواده تحصیل کرده بود. پدر مارک، ادوارد زاکربرگ دندانپزشک و مادرش کارن زاکربرگ روانپزشک بود. پدرش یک مطب دندانپزشکی در کنار منزلشان داشت. مارک در دوران ابتدایی به برنامه نویسی علاقمند شد. در حقیقت دنیا به دو دسته تقسیم شده است: برنامه نویسان و کاربران اینترنت و مارک زمانی که ۱۰ سال داشت این قضیه را فهمید. مارک اولین مقدمات برنامه نویسی آتاری را از پدرش یاد گرفت.

در ۱۲ سالگی با استفاده از همان برنامه نویسی مقدماتی برنامه ای نوشت که اسمش را “زاک نت” گذاشت. مارک همچنین به بازی های کامپیوتری و برنامه های ارتباطی علاقه زیادی داشت و به گفته خودش تمام این کارها را از روی علاقه و سرگرمی انجام می داد. پدر مارک برایش معلم خصوصی کامپیوتر گرفت تا بتواند چیزهای بیشتری فرا بگیرد.

او در دبیرستان برنامه ای را برای لیست پخش mp3 نوشت که به دقت، سلیقه و ترجیحات کاربر را بررسی می کرد و یک لیست پیشنهادات ایجاد می کرد تا کاربر به آنچه می خواهد گوش دهد. مایکروسافت و AOL تمایل زیادی به استفاده از این برنامه نشان دادند. هر چند این استعداد جوان دعوت غول های آی تی را برای خرید یا همکاری به شکلی مودبانه رد کرد و به این شکل صدها هزار دلار پول و همکاری با بزرگ ترین شرکت های آی تی را نپذیرفت.

مارک شروع به ادامه تحصیل در آکادمی فیلیپس که یک مدرسه خصوصی بود کرد. او در این مدرسه در دروس علوم و ادبیات نتایج بسیار خوبی گرفت. در شمشیر بازی نیز استعداد زیادی از خود نشان داد و به زودی تبدیل به کاپیتان تیم شمشیر بازی شد. اما مارک همچنان با دنیای کدها جادو می شد و دوست داشت روی توسعه یک برنامه جدید کار کند.

در سال ۲۰۰۲ مارک زاکربرگ بعد از فارغ التحصیلی از مدرسه فیلیپس وارد دانشگاه هاروارد شد و در دومین سال دانشگاه به اسم و رسمی به عنوان یک توسعه دهنده برنامه کامپیوتری در محیط دانشگاه رسید.

فیس مَچ – سایتی سرگرم کننده برای رای دادن

در یکی از شبهای سال ۲۰۰۳ زمانی که مارک در خوابگاه دانشگاه بی خواب شده بود ایده سایت فیس مچ به ذهنش رسید. او تصمیم گرفت سایت دانشگاه هاروارد، جایی که دانشجویان عکس های خود را آپلود می کردند را هک کند. او برنامه ای نوشت که به صورت تصادفی عکس های دو دانشجوی خانم را انتخاب و در کنار هم می گذاشت، با این سوال که کدام زیباتر هستند؟ و گزینه ای برای رای دادن وجود داشت. دانشجویان زیادی در هاروارد سایت را دیدند. با زیاد شدن بازدیدکنندگان سرور سایت دیگر جوابگوی بازدید کنندگان نبود. مارک نیز به کمیته دانشگاه احضار و با توبیخ انضباطی روبرو شد. البته تاکنون دانشگاه هاروارد از هرگونه صحبت و اظهار نظر درباره این موضوع اجتناب کرده است.

شروع فیس بوک

حدود ده ماه قبل از سایت فیس ماچ، یکی از دانشجویان هاروارد به اسم دیویا نارندرا درباره ایده ایجاد شبکهای اجتماعی، منحصرا برای دانشجویان هاروارد که دچار تنهایی و مشکلات روحی بودند صحبت کرده بود. پدر دو تن از دوستان دوقلوی دیویا نارندرا به اسم تایلر و کامرون وینکلووس مشاور مالی بسیار موفقی بود که به دو پسرش کمک مالی خوبی می کرد. بنابراین با کمک آنها سرمایه اولیه برای کار به سرعت تامین شد.

در صحبتی که دیویا با مارک انجام دارد اسم پروژه را ارتباطات هاروارد و بعدها connectU گذاشتند و کاربران عکس، مطالب و لینک های مفیدی را می توانستند به اشتراک بگذارند. وظیفه مارک برنامه نویسی اختصاصی برای سایت بود تا به سرعت امکان رشد و توسعه داشته باشد اما مارک به پتانسیل شریک های خود تردید داشت. در حین تحصیل و کار در هاروارد مارک به ایده های عالی برای شبکه اجتماعی خودش رسید. در فوریه ۲۰۰۴ مارک زاکربرگ دامینی را با نام thefacebook.com  ثبت کرد که در حال حاضر در سراسر دنیا با نام facebook.com شناخته شده است. هر چند این دامنه تنها در دوران تحصیل در دانشگاه هاروارد کار کرد. داستان موفقیت مارک زاکربرگ موسس فیسبوک

بعد از اینکه مارک زاکربرگ و شریکش ادواردو ساورین متوجه شدند که تقریبا ۴۰۰۰ کاربر در سایت فیس بوک ثبت نام کرده اند به این نتیجه رسیدند که به برنامه نویسان جدیدی نیاز دارند. یکی از آنها همسایه مارک، دارن مسکوویتز بود که بعدها خدمات فیس بوک را برای دانشجویان دانشگاه کلمبیا، استنفورد و ییل گسترش داد. کمی بعد از همه گیرشدن آی پاد، فیس بوک بیش از ۵۰۰ میلیون سهام داشت که البته ۶۰ درصد آن برای مارک، ۳۵ درصد برای ادواردو ساورین و ۵ درصد آن نیز برای دارن مسکوویتز بود.

بعد از مدتی ثبت نام در این سایت برای هر دانشجویی امکان پذیر شد. تنها شرط داشتن ایمیلی با پسوند edu بود که نشان می داد شخص دارای رتبه ای تحصیلی و آموزشی است. این ایده بسیار خوب جواب داد و توجه بسیاری را جلب کرد. زمانی که شخصی تصمیم به ثبت نام می گرفت باید لیستی همراه با عکس واقعی خودش را آپلود می کرد. اگر افراد عکس های غیرواقعی یا آواتار استفاده می کردند حساب آنها پاک می شد.

به زودی فیس بوک محبوب تر و محبوب تر شد. مارک زاکربرگ شروع به جذب سرمایه گذار کرد. یکی از اولین سرمایه گذارانی که مارک پیدا کرد از موسسان پی پال، پیتر تیل بود که در سرتاسر سیلیکون ولی بسیار شناخته شده بود. پیتر تیل به این کار ۵۰۰ هزار دلار اختصاص داد که برای اهداف اولیه فیس بوک کافی بود. در این زمان پروژه به سرعت شروع به پیشرفت کرد. در کمتر از یک سال بیش از یک میلیون کاربر به فیسبوک اضافه شد. برای ادامه کار مارک و شرکایش به سرمایه بیشتری نیاز داشتند. در ابتدا بیش از ۱۲ میلیون دلار و در نوبت بعدی ۲۷ میلیون دلار جذب سرمایه کردند.

در سال ۲۰۰۵ فیس بوک برای تمام دانشگاه ها و مراکز آموزشی قابل دسترس بود. زاکربرگ هنوز اعتقاد داشت که شبکه اجتماعی او مختص دانشجویان است اما علاقه به فیس بوک به شکلی تصاعدی در حال افزایش بود. درنهایت مارک و شرکایش این تصمیم را گرفتند تا ثبت نام در فیس بوک را برای عموم آزاد کنند.داستان موفقیت مارک زاکربرگ موسس فیسبوک

چیزی که برای کاربران بسیار جذاب بود ملاقات دوستانی بود که حالا در فضای مجازی می توانستند با یکدیگر در ارتباط باشند؛ در آن زمان این مسئله چیز جدیدی بود. رشد فیس بوک همچنان ادامه داشت اما کسب در آمد این پروژه پرطرفدار همچنان نامعلوم بود. اولین گزینه ای که به ذهن همه رسید تبلیغات متنی بود. حقیقت این بود که هر کاربر پروفایل کاملی از اطلاعات داشت که می توانست برای نشان دادن تبلیغات مرتبط با مشخصات و اطلاعات آنها استفاده شود. فیسبوک همچنان به افزایش کاربرانش ادامه داد. زمانی که تعداد کاربران به بیش از ۵۰ میلیون نفر رسید شرکت های بزرگی پیشنهاد خرید فیس بوک را دادند، یکی از این شرکت ها یاهو بود که پیشنهادی ۹۰۰ میلیون دلاری را ارائه کرد. اما این پیشنهادات رضایت مارک را جلب نکرد.

مشکلات پیش روی فیسبوک

فیسبوک در زمان راه اندازی با جاروجنجال های قانونی زیادی روبرو شد. شش روز بعد از بالا آمدن سایت، برادر بزرگ تایلر و کامرون وینکلووس به همراه دیویا نارندرا، مارک را متهم به دزدیدن ایدهشان کردند. آنها با توجه به مدارکی که داشتند ادعا کردند که در سال ۲۰۰۳ مارک را برای ایجاد سایت ارتباطات هاروارد استخدام کرده اند اما مارک کدنویسی نهایی سایت را به آنها نداده و از آن برای ساخت فیسبوک استفاده کرده است.

در همان سال دیویا نارندرا و برادران وینکلوووس سایت خود را با تغییر نام به connectU راه اندازی و به شکایات علیه مارک زاکربرگ ادامه دادند. در ابتدا مارک اصرار داشت که خبرنگارها نتایج تحقیقات خود را چاپ نکنند. او به خبرنگارها نشان داده که چه چیزی برای ارتباطات هاروارد برنامه نویسی کرده بوده و برنامه نویسی و توسعه فیسبوک هیچ ارتباطی با این سایت ندارد. در همین حین یکی دیگر از دانشجویان هاروارد در مصاحبه ای اعلام کرد که مارک زاکربرگ یکی از ایده های او را برای ساخت فیسبوک دزدیده است. روزنامه تصمیم به چاپ این ماجرا گرفت که برای مارک زاکربرگ بسیار سخت تمام شد.

دیویا نارندرا و برادران وینکلوووس به شکایات خود ادامه دانند اما دادگاه شکایت آنها را رد کرد. اما آن ها شکایت دیگری را تنظیم کردند در این نوبت دادگاه به دقت منبع کدها را بررسی کرد تا مشخص شود که آیا واقعا داستان موفقیت مارک زاکربرگ موسس فیسبوک براساس سرقت یک ایده بوده است، اما نتیجه دادگاه هیچ گاه اعلام نشد. در سال ۲۰۰۹ زاکربرگ پذیرفت تا با پرداخت ۴۵ میلیون دلار ( ۲۰ میلیون دلار نقد و بقیه به شکل سهام) به شکایات پایان دهد و در نهایت پرونده بسته شد. در آن زمان connectU کمتر از ۱۰۰ هزار کاربر داشت در حالی که کاربران فیسبوک بیش از ۱۵۰ میلیون نفر بودند.

برادران وینکلوووس آرام ننشستند و مجددا در خواستی را تنظیم کردند. دادگاه با درخواست آنها مخالفت کرد و بیان داشت بعد از امضاء یک توافق امکان درخواست تجدید نظر وجود ندارد. اما آنها در سال ۲۰۱۱ نیز شکایاتی را به دیوان عالی دادند که آخرین شکایت آنها بود.

در سال ۲۰۰۷ اتفاق جالبی برای فیسبوک روی داد. مایکروسافت درخواست ۱٫۶ % از سهام فیسبوک به مبلغ چشمگیر ۲۴۰ میلیون دلار را کرد. تحلیلگران دراین زمان ارزش کل فیسبوک را چیزی در حدود ۱۵ میلیارد دلار محاسبه کرده بودند. بعد از این ماجرا بیل گیتس حسابی را در فیسبوک ایجاد کرد و چندین ساعت در روز، در این حساب با علاقمندان در ارتباط بود اما بعد از مدتی حساب را غیرفعال کرد چون افراد زیادی بودند که دوست داشتند با او در تماس باشند. بیل گیتس درنهایت کمپینی را در فیسبوک راه اندازی کرد که فرصت بسیار ویژه ای برای مایکروسافت فراهم ساخت که تا سال ۲۰۱۱ به شکل انحصاری در شبکه اجتماعی به تبلیغ بپردازد.

فیسبوک چگونه کسب در آمد می کند؟

در سال ۲۰۱۳ گردش مالی فیسبوک به ۷٫۷۸ میلیارد دلار و درآمد خالصش به ۱٫۵ میلیارد دلار رسید. نرخ رشد بسیار چشمگیر بود و در عرض ۳ سال ۶ برابر شده بود. نیمی از درآمد فیس بوک از تبلیغات موقعیتی به دست می آید. رشد سایت و زمان زیادی که کاربران در سایت صرف می کنند به فرصتی برای کسب درآمد از تبلیغات تبدیل شد.

۸۵% از نقدینگی فیسبوک از طریق تبلیغات بوده است و ۱۵% باقیمانده در نتیجه خرید از فیسبوک است. البته این محصولات مجازی هستند و مربوط به خرید دانه، میوه و سبزی است که برای طرفداران یک بازی به نام Farmville  است. فیس بوک در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که بازار جهانی برای محصولات مجازی به ۷ میلیارد دلار رسید و در سال ۲۰۱۴ به رقم ۱۵ میلیارد افرایش یافت.

در ابتدای سال ۲۰۱۳ فیسبوک سیستمی را برای ارسال پیام خصوصی راه اندازی کرد. برای هر ارسال به شخصی که در لیست دوستان شما نیست مبلغ یک دلار دریافت می شد. فیس بوک بعدها تصمیم گرفت برای ارسال به کاربران ارزشمند و شاخص خود مبلغ ۱۰۰ دلار دریافت کند. این راه ساده دیگری بود که فیسبوک درآمد خود را افزایش داد. البته فیس بوک از این کار هدف دیگری هم داشت و آن کاهش دریافت پیام های ناخواسته در پنل کاربران و تسهیل در تحویل پیام های مربوط و مفید بود.

زندگی شخصی زاکربرگ

در سال ۲۰۱۲ مارک زاکربرگ با دوست دوران تحصیلش “پریسیلا چان”، ازدواج و زندگی شادی را در کنار یکدیگر شروع کردند. در سال ۲۰۱۵ تولد دخترشان “مکسیما چان زاکربرگ” را اعلام کردند و نامه ای برای او نوشتند: “مکس ما عاشقت هستیم و احساس مسئولیت زیادی می کنیم تا دنیا را به جای بهتری برای تو و تمام بچه های دنیا تبدیل کنیم”. این زوج جوان قول دادند که ۹۹ درصد از سهام فیس بوک خود به ارزش ۴۵ میلیارد دلار را برای بهبود دنیا و برابری آن اختصاص دهند. دومین فرزند آنها “آگوست” نیز در سال ۲۰۱۷ به دنیا آمد.

مارک زاکربرگ و مجله تایمز

در سال ۲۰۱۰ مجله تایمز موسس فیسبوک و این میلیادر ۳۳ ساله را به عنوان چهره سال انتخاب کرد. به گفته مجله تایمز ” فیسبوک سومین کشور بزرگ دنیا است که با شهروندانش شناخته می شود اما حکومتی ندارد”. با بالا رفتن محبوبیت مارک در همان سال، دیوید فینچر فیلمی با نام “شبکه اجتماعی” براساس زندگی مارک زاکربرگ ساخت اما زاکربرگ زیاد این فیلم را نپسندید. او حالا جوانترین میلیارد خودساخته جهان است.

اینستاگرام، Oculus Rift، واتس آپ

مارک زاکربرگ یک استراتژیست بزرگ است. در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را به مبلغ ۱میلیارد در قالب سهام و پرداخت نقدی خرید. اینستاگرام در ابتدا یک اپلیکشن iso بود که بعدها برای اندروید نیز ایجاد شد. در مارس ۲۰۱۴ فیسبوک قراردادی به ارزش ۲ میلیارد دلار با  Oculus Rift بست که یک سخت افزار مهندسی واقعیت مجازی بود. فیس بوک ۴۰۰ میلیون دلار نقد، ۲۳ میلیون دلار به شکل سهام و ۳۰۰ میلیون دلار نیز در قالب پاداش تعیین کرد تا اگر در آینده به اهداف و برنامه هایی که برای این برنامه در نظر گرفته بود برسند این مبلغ داده شود. در اکتبر ۲۰۱۴ مارک زاکربرگ با پرداخت ۲۲ میلیارد دلار واتس آپ را نیز خرید تا به امپراطوری بی رقیب خود در شبکه های اجتماعی همچنان ادامه دهد.

 

منبع:همیشه سبز

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱