تاجر الکترونیک کیست؟

گوگل ابزاری است که در اختیار همه هست. در حوزه تجارت الکترونیک هم پرشمار مقاله و سایت و مشاور وجود دارد، اما مسئله کجاست که تجارت الکترونیک ایران حال خوبی ندارد؟ به چه دلیل صادرات

گوگل ابزاری است که در اختیار همه هست. در حوزه تجارت الکترونیک هم پرشمار مقاله و سایت و مشاور وجود دارد، اما مسئله کجاست که تجارت الکترونیک ایران حال خوبی ندارد؟ به چه دلیل صادرات و شرکت های دانش بنیان نمی توانند قدی بلند کنند؟ چرا برخی از استرس و دغدغه شرکت ها و کسب و کارهای ایرانی تنها گرفتن پول و نه توسعه واقعی تجارت ایران را جست وجو می کنند؟

پروژه های تجارت الکترونیکی در ایران با مسائل گوناگونی دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری مدیران کسب و کارهای ایرانی، استرس هایی دارند که از نزدیک هم شنیده ام و هم مشاهده می کنم. غیرقابل پیش بینی بودن محیط و بازار ایران، آموزش و مشاوره های غیرتخصصی و غیرعملیاتی، تفاوت عمیق مشتریان ایرانی با مشتریان سایر نقاط دنیا در بسیاری مسائل، رقابت های ناسالم، کپی برداری های ظریف اما مخرب و… از جمله آفت های تجارت الکترونیک در ایران هستند.

تجارت الکترونیک بدون شک راهی به سوی ثروتمند شدن است، اما چگونه؟ آیا با مقاله یا کلاس آموزشی عملیاتی رخ می دهد؟

یک بار یکی از دوستانم که مهندس کامپیوتر است، صحبت های جالبی را بیان می کرد؛ این که یک دامنه به لحاظ ریالی یا دلاری چقدر می ارزد، در بازار ایران اهمیت موثری ندارد. آنچه اهمیت دارد، خصوصیات سایت تجاری یک کسب وکار و مغز متفکری است که راهبردهای آن را برنامه ریزی، اجرا و مدیریت می کند.

پس این نکته را مدنظر داشته باشیم که طراحی و راه اندازی سایت به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد و حتی اگر طراح سایت شما یک شرکت بسیار معتبر باشد، الزاما به معنی موفقیت شما در کسب وکار که همان افزایش فروش کالا و خدمات شماست، نیست.

به عنوان مثال ریسپانسیو بودن یک وب سایت به زبان ساده یعنی اینکه یک سایت روی تبلت یا موبایل هم به زیبایی یک کامپیوتر رومیزی به نمایش دربیاید، ولی آیا ریسپانسیو بودن یعنی افزایش فروش؟

شما در کمتر از 3دقیقه می توانید یک وب سایت ریسپانسیو ایجاد کنید؛ آنچه اهمیت دارد، فروش و گردش مالی برای صاحب کسب  وکار است.

پس تاجر الکترونیک اگر بدون دانش علمی و تجربه تخصصی باشد، بدون شک در بازار ایران راه به جایی نخواهد برد.

تاجر الکترونیک فرد حقیقی یا حقوقی است که با کمک یک تحلیلگر متخصص، مسیرهای درست را از چاله ها و چاه هایی که پول و منابع او را می بلعند می شناسد و کسب وکار خود را درست و اصولی رشد می دهد.

تاجر الکترویک فردی است که برنامه ریزی بازاریابی خود را با کمک یک متخصص و مشاور امین و متعهد انجام می دهد.

این متخصص و مشاور الزاما در یک سایت که میلیون ها تومان خرجش شده تا در صفحه اول گوگل بیاید و شاید حتی معیاری از دانش و تخصص نباشد، نیست. این متخصص شاید همین الان در نزدیکی شما یا کسب وکارتان باشد.

یکی از راه های مهم موفقیت یک کسب و کار الکترونیکی، ارتباط خوب با مخاطب است و این ارتباط منجر به تعامل بهتر کاربران با سایت خواهد شد.

پس ما مفاهیمی مانند جست وجوی سریع کالا یا خدمات را دیگر نباید به عنوان یک فاکتور یا معیار در نظر بگیریم، بلکه چنین مواردی شاخص های اولیه یک کسب و کار حداقلی الکترونیکی در ایران است.

به امید آنکه در ایران شاهد آموزش هایی باشیم که مشکل واقعی کسب و کار ایرانی را حل و به رشد و توسعه حقیقی و عملیاتی اقتصاد ایران کمک کند.

ما بهترین پتانسیل ها را در حوزه های کسب و کار و آموزش داریم، به شرطی که به درستی آنان را شناسایی و از خدمت و تخصص شان کمک بگیریم. این نوشتار تنها غر زدن نیست، بلکه یک پیشنهاد عملی برای بهبود فضای تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران است؛ کمک از متخصصان واقعی.

 

منبع: فرصت امروز

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱