بیل گیتس موسس مایکروسافت

بیل گیتس کارآفرین، سرمایه گذار و یکی از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت و برجسته ترین برند در دنیای کامپیوتر است. زندگی بیل گیتس ما را به یاد رویای آمریکایی می اندازد. او با تلاش نه تنها

بیل گیتس کارآفرین، سرمایه گذار و یکی از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت و برجسته ترین برند در دنیای کامپیوتر است. زندگی بیل گیتس ما را به یاد رویای آمریکایی می اندازد. او با تلاش نه تنها تبدیل به یک کارآفرین موفق شد بلکه عنوان ثروتمندترین فرد روی زمین را نیز به دست آورد. بیل گیتس برای سال ها نفر اول لیست ثروتمندترین میلیاردهای جهان است. در ادامه با شركت پگاه سيستم همراه باشيد.

“اینکه از دنیایی که در آن حرفی از کامپیوترها نبوده به جهانی پا بگذاریم که در آن این فناوری به قسمتی جدایی ناپذیر از زندگی امروزه ما بدل شده فوق العاده است. این همان رویایی است که زمانی در سرمی پروراندم و می خواستم که به واقعیت تبدیلش کنم.”

کودکی و نوجوانی بیل گیتس

ویلیام هنری بیل گیتس در اکتبر ۱۹۵۵ در واشنگتن در یک خانواده نسبتا ثروتمند به دنیا آمد. پدرش یک وکیل موفق و مادرش دبیر سابق مدرسه بود.

در کودکی، گیتس استعداد و آینده نگری اش را در تجارت نشان داد، بخصوص در ریاضیات بسیار با استعداد بود. تعجبی نداشت که در آزمون ریاضی تست هوش امتیاز ۸۰۰ را به دست آورد که بالاترین امتیاز بود. هر چند خانواده اش انتظار داشتند که او راه پدر را ادامه دهد و وارد دانشکده حقوق هاروارد شود.

در ۱۹۶۸مدیریت مدرسه ای که گیتس در آن درس می خواند  تصمیم به خرید یک کامپیوتر از شرکت جنرال الکتریک کرد. او می گوید: زمانی که سیزده سالم بود، مدرسه ای که در آن درس می خواندم یک ماشین تله تایپ داشت و من به همراه دوستم بیشتر زمان آزادمان را صرف برنامه نویسی و اینکه چه کارهای جالب دیگری با این وسیله می توانیم انجام دهیم می کردیم.

کل زمان های استفاده از کامپیوتر در طول سال تنها چند هفته بود. خوشبختانه دانش آموز جدیدی وارد مدرسه شد که پدرش برنامه نویس ارشد شرکت کامپیوتری CCC بود و این دوستی اجازه داد که بیل گیتس و دوستش به تجربیات خود در دنیای کامپیوتر ادامه بدهند.

این دو خوره کامپیوتر به زودی از پیچیدگی های دستگاه سردرآوردند و نقاط ضعف برنامه را پیدا و از آن تکنیک ها برای ایجاد مشکلاتی در سیستم استفاده کردند. آن ها از قسمت امنیتی گذشتند که در چندین موقعیت منجر شد که سیستم از کار بیفتد.

شرکت CCC متوجه منشاء این نقص شد و به آنها هفته ها اجازه دسترسی به کامپیوترها را نداد. در همین حین این شرکت با مشکلات دائمی ضعف امنیت روبرو شد و دو دانش آموزان هکر را به یاد آورد. بیل گیتس و دوستش را دعوت به کار شدند تا تمام نقص ها و حفره های امنیتی را شناسایی کنند. به عنوان پرداخت، به آن ها اجازه استفاده نامحدود از کامپیوتر ها داده شد و این چیزی بود که این دو نوجوان نمی توانستند آن را رد کنند. از آن زمان این دو نوجوان نمی دانستد که بیرون شب است یا روز و تمام مدت در لابراتوار شرکت مشغول بودند.

ورشکستگی شرکت CCC

در ۱۹۶۹ شرکت CCC با مشکلاتی روبرو شد و در نهایت خود را ورشکسته اعلام کرد. بیل گیتس و دوستش کار و دسترسی به کامپیوترها را از دست دادند. برنامه نویسان جوان به دنبال جایی بودند که بتوانند از دانش خود استفاده کنند. در سال ۱۹۷۱ مرکز علوم اطلاعات، بیل گیتس و پال الن را برای ساخت نرم افزاری جهت حقوق و دستمزد استخدام کرد. به علاوه آن ها دسترسی نامحدود به کامپیوترها را داشتند. بیل و الن موافقیت کردند که پرداخت حقوق زمانی انجام شود که نرم افزار شروع به سوددهی کرده است.

بیل گیتس و دوستش به تدریج سفارش های دیگری نیز دریافت کردند. بیل گیتس کار پیدا کردن مشتری های جدید و فروش نرم افزار به آنها را داشت. به طور مثال او نرم افزاری را برای بهینه سازی ترافیک جاده ها نوشت و آن را به مبلغ ۲۰ هزار دلار فروخت. در آن زمان او تنها ۱۵ سال داشت.

والدین گیتس از شور و شوق فراوان پسرشان برای کامپیوتر و برنامه نویسی نگران بودند و تصمیم گرفتند او را از برنامه نویسی منع کنند. برای یک سال گیتس از نزدیک شدن به علاقه اش دور ماند و زندگینامه افراد موفق از ناپلئون هیل تا روزولت را مطالعه می کرد. در ۱۷ سالگی گیتس پیشنهادی را برای برنامه نویسی َسدِ بونویل دریافت کرد که پدر و مادرش آن را رد نکردند. برای یک سال کار روی این پروژه گیتس ۳۰ هزار دلار دریافت کرد.

بعد از دبیرستان گیتس به سرعت وارد دانشگاه هاروارد شد، او می خواست تصمیم بگیرد که آیا باید جا پای پدرش بگذارد یا یک استاد ریاضیات شود. اما بیشتر زمان او در هاروارد به بازی پین بال و بریج می گذشت. آخر هفته ها پال الن دوست دوران دبیرستانش به دیدن او می آمد و آن ها درباره شرکتی که قصد راه اندازی آن را داشتند و آینده اش صحبت می کردند.

تاسیس و توسعه مایکروسافت

در جولای ۱۹۷۵ بیل گیتس شرکتی را به نام مایکروسافت تاسیس کرد. با وجود سختکوشی و تلاش بسیار کارمندان، مایکروسافت در اولین تجربیات خود در عرضه و فروش با شکست مواجه شد. مایکروسافت به اندازه کافی تامین نبود که بتواند یک مدیر فروش حرفه ای استخدام کند بنابراین این کار توسط مادر بیل گیتس، ماری مکسوِل گیتس انجام می شد.

در ابتدای سال آینده این دو کارآفرین متوجه شدند که درآمد شرکت به پایین ترین حد خود رسیده است و به هیچ عنوان برای آن ها مقرون به صرفه نیست. دلیل اصلی مشکلی بود که به آن “دزدان دریایی” می گفتند یعنی همان کپی های غیرقانونی، بدون کسب اجازه از ناشر. کپی های نرم افزار به راحتی دست به دست می شد. این مسئله بیل گیتس را بسیار خشمگین کرد زیرا دزدان دریایی مانع از این شدند که او حتی یک درآمد خوب داشته باشد.

به علاوه این کپی ها نقص هایی داشتند که قبل از انتشار رسمی تصمیم به رفع آن ها داشت. در سال ۱۹۷۶ گیتس نامه ای سرگشاده نوشت و در جواب ۳۰۰ نامه دریافت کرد که تنها تعداد کمی از آنها حاوی چک بودند. بیل گیتس اولین نفری بود که حمایت و پشتیبانی از یک نرم افزار را اعلام کرد. حرکت او سهمی باورنکردنی در معرفی تدریجی این تفکر داشت که “برنامه نویسی کامپیوتر یک کار خلاقانه است و به همان شکلی که موسیقی و آثار ادبی حمایت می شوند باید حمایت شود”.

“سال ۱۹۷۵ بود و ما در مایکروسافت اعلام کردیم می خواهیم کامپیوتری را بسازیم که در هر خانه ای باشد. در آن زمان نمی دانستیم برای تحقق این خواسته باید به یک شرکت بسیار بزرگ تبدیل شویم. همیشه از خود سوال می کردیم آیا می توانیم دو برابر بزرگ تر از اندازه فعلی شویم؟”

در همان سال بیل گیتس متوجه شد که نمی تواند همزمان به مدیریت شرکت و تحصیلاتش بپردازد. با وجود مخالفت بسیار والدینش دانشگاه را ترک و تمام زمانش را صرف تجارت نوپای خود کرد. در آن زمان تنها ۲۰ سال داشت.

در سال بعد فروش شرکت به ۵۰۰ هزار دلار در سال رسید و ۱۳ کارمند داشت. بیل گیتس و پال آلن روی مسائل مدیریتی و سازماندهی تمرکز کردند. پال مسئول توسعه نرم افزار جدید و بیل گیتس مسئول ارتباط با تولید کنندگان کامپیوتر و امور روزانه شرکت بود. در ۱۹۷۹ بیل گیتس پیشنهادی از MBA برای ساخت یک سیستم عامل برای اولین کامپیوتر شخصی جهان دریافت کرد.

مایکروسافت سیستم عامل  ۸۶-D0S را به مبلغ ۵۰ هزار دلار از شرکت سیاتل خرید و سازنده آن تیم پترسون را نیز استخدام کرد. مایکروسافت به سرعت با بهبود این سیستم عامل، MS-DOS را ساخت و برای سیستم عامل کامپیوترهای شخصی MBA استفاده کرد.

رقیب اصلی بیل گیتس یعنی شرکت تحقیقات دیجیتال مسیر کسب و کار خود را کمی تغییر داده بود و دیگر رقیبی برای گیتس به حساب نمی آمد. در ۱۹۸۱ مایکروسافت شکل یک شرکت  رسمی به خود گرفت که مالکین آن بیل گیتس و دوستش پال الن بودند. در همان سال MBA کامپیوتر شخصی ۱۶ بیتی با سیستم عامل   MS-DOS  را معرفی کرد، به علاوه کامپیوترهای این شرکت از دیگر محصولات مایکروسافت مثل پاسکال و بیسیک و کوبول نیز استفاده می کردند.

سال ۱۹۸۳ بخش سخت افزار مایکروسافت یک کنترل کننده به نام “موس” را ساخت و یک ویرایشگر متن برای MD_DOS ارائه کرد و علاوه بر این ها برای اولین بار “ویندوز” رونمایی شد.

در ۱۹۸۶ مایکروسافت وارد بازار سهام شد و تنها در یک روز یک سهم از ۲۲ به ۲۸ دلار رسید. مایکروسافت شروع به تسلط کامل به بازار کامپیوتر کرد و رقیبان دیگر را از رشد باز داشته بود. در سال ۱۹۹۳ تعداد کاربران ویندوز به ۲۵ میلیون نفر رسید و مایکروسافت محبوب ترین سیستم عامل با یک رابط گرافیکی در دنیا لقب گرفت.

 دو سال بعد، سال ویندور ۹۵ بود و هیجان این ویندوز حتی بین کسانی که کامپیوتر نداشتند هم ایجاد شده بود. در سال ۹۸ ویندوز ۹۸ به بازار عرضه شد که تغییراتی چندانی در آن ایجاد نشده بود. کمی بعد ویندوز ۲۰۰۰ را ساخت که بهترین سیستم عامل درمیان محصولات مشابه شناخته شد. ویندوز ویستا نیز در سال ۲۰۰۷  به جهان معرفی شد.

ویندوز ۷ را مایکروسافت برای دنیای وایرلس ساخت، در زمان انتشار ویندوز ۷ لپ تاپ ها فروش بسیار زیادی پیدا کرده بوند و اتصال به وایرلس رایج شده بود.

در سال ۲۰۱۲ تغییری در پلت فرم سیستم عامل به منظور بهبود تجربه کاربرها در تبلت ها ایجاد شد، حالا سیستم عامل قابل رقابت با اندروید و iOS بود و در بسیاری از مصاحبه ها بیل گیتس ساخت ویندوز ۸ را از افتخارات خود می داند. به ترتیب ویندوز های ۸٫۱ یک سال بعد وارد بازار شد و ویندوز ۱۰در جولای ۲۰۱۵ منتشر گردید.

“جشن گرفتن موفقیت ها کاری معمول و خوشایند است اما مهم ترین امر بدون شک درس گرفتن از شکست ها خواهد بود.”

ترک مایکروسافت

در اوایل  ۲۰۰۸ بیل گیتس اعلام کرد که قصد ترک مایکروسافت را دارد و از هم اکنون، همه تلاشش را صرف “بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس” که هدف اصلی اش حمایت از پروژه های آموزشی و بهداشتی است می کند.

بیل گیتس از قالب یک مدیر فعال مایکروسافت بازنشسته شد و سمت مدیریت را به استیو بالمر داد. با وجود این بیل گیتس هنوز رئیس هئیت مدیره اما در شکل غیراجرایی آن است و از بزرگترین سهامداران مایکروسافت باقی مانده است.

در  ۲۰۱۴  گیتس تصمیم گرفت که از سمت رئیس هیئت مدیره استعفا دهد و به طور مستقیم با ساتیا نادلا، مدیر عامل جدید، به عنوان مشاوره تکنولوژی و فناوری کارکند. بنابراین بیل گیتس همچنان بر عملکرد مایکروسافت به طور مستقیم تاثیرگذار است.

ویژگی های شخصیتی بیل گیتس

از مهم ترین ویژگی های شخصیتی بیل گیتس توانایی او در شناخت افراد با استعداد است. همچنان که یک بار اعلام کرد “من احمق ها را استخدام نمی کنم”. گاهی اوقات خود بیل گیتس به عنوان مدیر عامل مایکروسافت مصاحبه ها را انجام می داد. او بهترین ها را دارد و تیم برنامه نویسی او قدرتمندترین برنامه نویسان دنیا هستند. 

داستان زندگی بیل گیتس همیشه به عنوان یک نمونه خوب از کسب و کاری کوچک که به موفق های بسیاری رسید مطالعه می شود.اشتیاق گیتس برای در اوج بودن، او را برای چندین دهه به قدرتی جهانی در صنعت کامپیوتر تبدیل کرده و مسلما رسیدن به این هدف کار آسانی نبوده است. در سال ۲۰۱۵ سهم مایکروسافت از بازار سیستم عامل ۹۱ درصد بود که موفقیت ادامه دار شرکت مایکروسافت را تایید می کند اما به نظر می رسد گیتس که به این ارقام بی تفاوت است.

“موفقیت معلم نابکاری است و باعث می شود که افراد باهوش تصور کنند که نمی توانند شکست بخورند و چیزی را از دست بدهند”  بیل گیتس

یکی دیگر از ویژگی های بیل گیتس سخت کوشی او در هر کاری است. کار، کار و باز هم کار. استراحت از نظر او نشانه ای از ضعف است و هر روز سخت کار می کرد. او زمانی گفته بود که فرصتی برای تردید نیست، زیرا ارزش چیزی که می خواهید به دست آورید به سرعت از دست می رود و بی ارزش می شود. در دنیای کامپیوتر این گفته غیرقابل انکار است. 

افتخارات

بیل گیتس برای دستاوردهایش در تمام دنیا شناخته شده است. او دکترای افتخاری خود را از دانشگاه های زیر دریافت کرده است:

موسسه سلطنتی فناوری استکهلم، سوئد

دانشگاه بازرگانی هلند

دانشگاه تسینگو چین

دانشگاه هاروارد

انستیتو کارولینسکا استکهلم سوئد

دانشگاه کمبریج

بیل گیتس در ۲۰۰۷ معاون افتخاری دانشگاه پکن شد. زمانی که بیل گیتس دانشجو بود از کارهای بشردوستانه جان راکفلر و اندرو کارنگی الهام گرفت و در سال ۲۰۰۰ گیتس به همراه همسرش ملیندا بنیاد خیریه ای برای کمک به کشورهای کم درآمد تاسیس کردند. در سال ۲۰۰۶ نیز دولت مکزیک جایزه ای را به بیل و ملینا گیتس برای کمک هایشان در جهت بهبود و توسعه جهان اهدا کرد.

مجله تایمز بیل گیتس را در جمع ۱۰۰ نفری که بیشترین تاثیر را در جهان قرن بیست داشتند قرار داد.

“اگر به این باور برسم که تمام هستی همراه من است و برای موفقیت من می چرخد، واقعا همینطور خواهد بود و اوضاع برایم بر وفق مراد می شود.”

 

خانواده

 

بیل گیتس یک نمونه خوب از مرد خانواده است. او با ملیندا فرنچ در سال ۱۹۹۴ ازدواج کرد. فرزندان آن ها در سال های  ۱۹۹۶ و ۱۹۹۹ و ۲۰۰۲ به دنیا آمدند. گیتس اولین بار ملیندا را در یک جلسه مطبوعاتی درسال ۱۹۸۷ ملاقات کرد و متوجه شد که ملیندا زمان زیادی است که در شرکت خودش مشغول به کار است. ملیندا بعد از ازدواج دنیای کسب و کار را کنار گذاشت. آنها در حال حاضر در خانه ای بسیار بزرگ در سیاتل زندگی می کنند و مرکز اصلی مایکروسافت نیز در حومه سیاتل است.

بیل گیتس بسیار به ماشین علاقمند است و کدام مردی است که عاشق ماشین و سرعت نباشد؟ او کلکسیونی از بهترین ماشین ها را دارد اما در مصاحبه ای اعتراف کرد که از کمربند ایمنی استفاده نمی کند!

تنها تعداد افراد کمی می دانند که بیل گیتس یک نویسنده با استعداد نیز هست. در سال ۱۹۹۵ کتابی با نام “جاده پیش رو” را با همکاری ناتان میرولولد، مدیرسابق فناوری در مایکروسافت و یک روزنامه نگار به نام پیتر رینارسون منتشر کرد. این کتاب برای هفت هفته در لیست پرفروش های نیویورک تایمز بود. در سال ۱۹۹۹ بیل گیتس کتاب دیگری به اسم ” تجارت: سرعت اندیشه ها” چاپ کرد که نشان می داد چگونه فناوری اطلاعات می تواند مشکلات کسب و کارها را به شیوه ای جدید و نوآورانه حل کند. این کتاب به ۲۵ زبان ترجمه شد.

در مارس سال ۲۰۱۶ کارمندان مایکروسافت به بیش از ۱۲۰/۰۰۰ هزار نفر رسید و در آمد شرکت بیش از ۹۳ میلیارد دلار بود که این رقم همچنان در حال افزایش است. اگرچه جف بیزاس مالک فروشگاه اینترنتی آمازون مدتی کوتاهی عنوان ثروتمندترین فرد را از آن خود کرد اما بیل گیتس دوباره در صدر ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد.

درباره زندگی بیل گیتس گفته بسیار است  اما چیزی که غیر قابل انکار است و نمی توان آن را انکار کرد نفوذ او در زندگی امروزه ما است. 

 

منبع:همیشه سبز

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱