چگونه سایت فروشگاهی بزنیم؟

مقدمه همانطور که پیشتر در مقاله مزیت‌های راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مطرح کردیم، سایت فروشگاهی یک مدل ابزار تجارت الکترونیک و یکی از پایدارترین روش‌هایی است که به رشد فروش و سودآوری کسب‌وکارها کمک قابل ملاحظه‌ای

تصویری از یک چرخ خرید روی کیبورد
خرید از سایت فروشگاهی

مقدمه

همانطور که پیشتر در مقاله مزیت‌های راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مطرح کردیم، سایت فروشگاهی یک مدل ابزار تجارت الکترونیک و یکی از پایدارترین روش‌هایی است که به رشد فروش و سودآوری کسب‌وکارها کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کند. به‌نظرمی‌رسد صرف داشتن فضای فیزیکی و مدیریت هزینه دیگر ضامن موفقیت نیست. با تغییر سبک زندگی مردم و پیشرفت تکنولوژی، معادلات تجارت در دنیا تغییر کرده و عوامل مختلفی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا بتوانید به سود دست یابید. باید خلاقانه و با استفاده از ابزارهای نوین تجارت در فضای دیجیتال نهایت تلاش خود را بکنید.

در سال‌های اخیر خیلی از کسب‌وکارهای کوچک بدون داشتن فضای فیزیکی با عرضه کالا و خدمات صرفاً با ساخت آنلاین‌شاپ و یک انبار کوچک توانستند سهم خوبی از بازار اینترنتی به سمت خود بکشند. پیشنهاد ما به شما این است که صرفاً به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و حضور در سایت‌های واسطه‌ای اکتفا نکنید و با ایجاد سایت فروشگاه بر بستر اینترنت و بهینه‌سازی آن در صفحات اول گوگل به ترافیک بالای مشتری و فروش بالا دست یابید.

 

قبل از شروع کار آگاهی و دانش لازم نسبت به بازار محصولتان و چگونگی ساخت سایت فروشگاه کسب کنید. فراموش نکنید در این حوزه رقبای باهوش زیادی دارید، سعی کنید با هوشیاری و صرف کمترین هزینه پلن ساخت فروشگاه اینترنتی را طرح‌ریزی کنید. لطفاً در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مراحل راه اندازی آنلاین‌شاپ آشنا کنیم.

نخستین و مهمترین گام| شناخت محصول و بازار هدف

اگر محصول یا خدمت یا ایده‌ای برای فروش دارید زمان آن رسیده که فروشگاه اینترنتی خود را راه بیاندازید. بایستی با قوانین و اصول کسب‌وکارتان آشنا باشید و پرسونای مشتری را به‌خوبی تحلیل کنید.

درصورتیکه کالای مشخص و آماده فروش ندارید محصولی برای سایت فروشگاهی انتخاب کنید که:

  • مردم به صورت آنلاین حاضر به خریدنش باشند.
  • حاشیه سود خوب و امکان سفارش مجدد داشته باشد.
  • به شرایط تامین کالا و نگهداری و تاریخ انقضا کالا توجه کنید.
  • حتی‌الامکان برای شروع کار نیچ‌مارکت (فروش تخصصی یک کالا) باشد.
  • نسبت به آن شناخت کافی داشته و به آن علاقمند باشید.
  • بسته‌بندی و ارسال کم‌هزینه و آسان بوده و روش‌های پرداخت امن باشد.
تصویر از نوشته انگلیسی آنلاین شاپ

گام دوم| انتخاب پلتفرم‌ سایت فروشگاهی

سه راه پیشنهاد می‌کنیم که روش اول و دوم مناسب کسب‌وکارهای کوچک و نوپا است:

روش اول: ساخت سایت با وردپس با ووکامرس:

وردپرس محبوب‌ترین CMS در دنیا و از بهترین‌هاست. با توجه به فیلترینگ در ایران کاربران وب‌سایت‌ها بسیار بیشتر از شبکه‌های اجتماعی هستند و چنانچه محصول شما شامل فیلترینگ نشود سایت با بازدید کاربران بالاتری مواجه خواهد شد. پلاگین ووکامرس به این علت که یک فروشگاه‌ساز متن باز است، به سهولت می‌توانید تغییرات دلخواه را روی آن اعمال کنید.

کار در محیط ووکامرس و اعمال تغییرات در آن نسبتاً ساده است و همه چیز از قبل پیش‌بینی شده و دردسترس است. تمام تغییرات و تنظیمات را تنها با چند ساعت آموزش و چند کلیک ساده به‌راحتی فرا می‌گیرید. خیلی بعید به نظر می‌رسد که برای تغییرات به یک برنامه‌نویس وردپرس نیاز پیدا کنید، معمولاً خودتان می توانید از عهده کارمدیریت سایت فروشگاهی بربیایید و تولید محتوا کنید.

از نقطه‌نظر امنیت و به‌روزرسانی یکی از امن‌ترین سیستم‌های تولید محتوا در دنیا است. به این علت که به خاطر گستردگی مخاطبان مرتباً این سرویس در حال دیباگ و به‌روزرسانی مطابق الگوریتم‌های گوگل است.

البته به‌غیر از وردپرس سیستم‌های مدیریت محتوای دیگری نیز مثل جوملا، مجنتو، پرستاشاپ، اپن‌کارت وجود دارد ولی وردپرس پرمخاطب‌تر است.

روش دوم: ساخت سایت فروشگاهی با کمک فروشگاه‌سازها:

برای کسب‌وکارهای نوپایی که محصول و بودجه محدودی دارند، بهترین روش ساخت سایت ساده و لوکال با استفاده از فروشگاه‌ساز است. این امکانات سریع‌ترین و ساده‌ترین روش برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین است. سایت فروشگاه‌ساز امکانی است که بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، تنها با چند کلیک به راحتی می‌توانید آنلاین شاپ طراحی کنید.

این سرویس‌ها دارای امکانات رایگان هستند و به سرعت فروشگاه شما را راه میندازند. در این روش دسترسی به اطلاعات هاست خود ندارید و در واقع به صورت اجاره‌ای فروشگاه را در اختیار می‌گیرید. لازم به ذکر است در آینده با رشد کسب‌وکار و با افزایش میزان فروش و تعداد محصولات خود باید در فروشگاه خود تغییراتی بدهید.

اگر تنهایید و بودجه کافی ندارید، راه حل اول و دوم بهترین گزینه برای شماست. بعدها می‌توانید با تجربه‌ای که در ساخت فروشگاه آنلاین کسب کردید یک سایت فروشگاهی حرفه‌ای‌تر و کاملاً سفارشی بسازید. 

روش سوم: ساخت سایت اختصاصی:

طراحی سایت اختصاصی با مباحث قبلی متفاوت است، به‌این‌صورت که شرکت‌های نرم‌افزاری هستند که با دریافت هزینه نسبتاً بالایی سایت شما را ساخته و نگهداری فروشگاه را با کمک برنامه‌نویس برعهده می‌گیرند. در این سایت‌ها اعمال تغییر و شخصی‌سازی سخت بوده و تنها با کمک متخصص برنامه‌نویس انجام می‌شود.

در روش طراحی سایت با CMS اختصاصی تمامی مسئولیت نگهداری سایت و تولید محتوا برعهده شرکت پیمانکار است. هیچ محدودیتی در این سایت‌ها وجود ندارد و به صورت کاملاً سفارشی با حذف و افزودن دلخواه المان‌های سایت، فروشگاه ساخته و مدیریت می‌شود. مزیت این روش برون‌سپاری سایت به صورت صددرصد است. بسیار دقت کنید تا شرکت طراح وب‌سایت در زمینه سئو تخصص لازم را داشته باشد تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید و در صفحات اول جستجو گوگل قرار بگیرید.

 

این روش مناسب کسب‌وکارهای بزرگی است که تامین مالی هستند و تصمیم دارند پرقدرت وارد فضای رقابت آنلاین شوند. حتما دقت کنید با هر روشی که سایت میسازید، حتماً طراحی سایت هم ریسپانسیو و هم واکنشگرا باشد تا وب‌سایت فروشگاه برای کاربران تلفن همراه عملکرد مطلوبی داشته باشد.

تصویری از یک کالای سفارشی

گام سوم| انتخاب دامنه و هاست

آدرس وب‌سایت و دامنه، هویت کسب‌وکار شما و برند اینترنتی فروشگاه است پس در انتخاب آن دقت کنید. نام وب‌سایت باید قابل فهم، کوتاه و روان باشد، به راحتی تایپ شود، کلمه کلیدی، عدد و علائم در آن استفاده نشده باشد.

پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از سوءاستفاده از نام وب‌سایت آنرا با هر دو پسوند .ir و .com ثبت کنید. برای انتخاب بهترین شرکت عرضه هاستینگ بهترین راه مراجعه به سایت رقبا است، اگر برای آنها مناسب بوده، پس به احتمال قوی مناسب شما هم هست.

برای انتخاب هاست یا میزبانی‌وب مناسب سایت فروشگاهی کسب‌وکارتان به عوامل مختلفی توجه کنید. برای کسب‌وکارهای بزرگ که محصولات زیاد و متنوع دارند و نیاز به فضای زیاد و سرعت بالا برای لودشدن سایت دارند سرور اختصاصی پیشنهاد می‌شود. ولی برای بیزینس‌های کوچک که محصولات محدودی دارند و برای شروع به کار، هاست اشتراکی مقرون به‌صرفه بوده و کار راه‌انداز است.

دو نوع هاست داریم: هاست لینوکس مناسب سایت هایی مثل وردپرس است که با زبان برنامه نویسی php نوشته شدند و هاست ویندوز مناسب سایت‌هایی است که با فریم‌ورک دات‌نت برنامه‌نویسی شدند.

 

توصیه می‌کنیم اگر اکثر کاربران و مشتریان شما از داخل ایران هستند به منظور افزایش سرعت و دریافت پشتیبانی، از هاست‌های داخل ایران استفاده کنید. در انتخاب هاست به سرعت و روش ارائه پشتیبانی دقت کنید تا دچار مشکلات قطع سایت و از دست‌دادن مشتری نشوید.

گام چهارم| روش دریافت درگاه بانکی

دو مدل درگاه پرداخت مستقیم یا واسطه‌ای داریم. با مراجعه حضوری به بانک می‌توانید برای فروشگاه اینترنتی خود درگاه پرداخت مستقیم ایجاد کنید. البته پیش‌شرط دریافت درگاه مستقیم بانکی داشتن اینماد است. درغیرانصورت با کمک شرکت‌های واسطه (البته با پرداخت کارمزد) می‌توانید درگاه امن پرداخت ایجاد کنید.

توجه کنید که برای دریافت مجوز نماد اعتماد الکترونیک با مراجعه آنلاین به سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک و معرفی کالا یا خدمات خود، اینماد دریافت کنید.

گام پنجم| برنامه‌ریزی ارسال کالا سایت فروشگاهی

استراتژی حمل‌و‌نقل کالا و سیاست‌گذاری ارسال آن با هزینه معقول و سرعت بالا می‌تواند موجب جلب رضایت مشتری و منجر به تکرار خرید شود.

گام ششم| مهارت فروش و بازاریابی بیاموزید

 

راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی و به درآمد رسیدن و کسب سود کردن از ساخت یک وب‌سایت صرف فراتر است. شرکت در دوره‌های آموزشی بازاریابی دیجیتال و افزایش مهارت فروش بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد و به شما بینش کافی دهد.

کلام آخر

قبل از شروع به کار نکات مهمی هست که لازم است به آنها توجه کنید. محصول و بازار و مشتریان هدف را مشخص کنید و به خوبی بشناسید. یک نام خاص و قابل فهم برای وب‌سایت خود انتخاب کنید. وب‌سایت خود را طراحی کنید و بسازید. با یک کارشناس کسب‌وکار مشاوره بگیرد و برنامه و استراتژی کسب‌وکار و ارسال محصول را تهیه کنید. پس از دریافت نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)، درگاه بانکی، فعال کردن گواهینامه ssl و سایر مجوزها بازاریابی محتوایی را شروع کنید.

متخصصان حوزه IT پیش‌بینی می‌کنند در سال‌های آینده ارزش صنعت فروشگاه‌های اینترنتی در مقایسه با دیگر بازارها به سریع‌ترین میزان رشد خود برسد. در این میان رشد کسب‌وکارهای آنلاین در ایران نیز با سرعت بالایی در حال افزایش است. هر فردی با هر میزان بودجه و تحصیلات می‌تواند آنلاین‌شاپ بزند و کالاهای خود را در آن بفروشد. پس اگر صاحب کسب‌وکارید و صد البته به دنبال کسب سود با ساخت سایت فروشگاهی از این فرصت استثنائی به لطف عصر دیجیتال، نهایت استفاده را ببرید.

 

پیروز و کامیاب باشید.

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱