نمونه ای از یک اقدام تجاری موثر

وقتي «پرسنت برک» وزیر تجارت، صنعت و شیلات نروژ به همراه یک هیأت 90 نفره شامل فعالان و تجار بخش خصوصی، رئیس دامپزشکی و مسؤول صندوق حمایت از صادرات این کشور برای شرکت در نمایشگاه

وقتي «پرسنت برک» وزیر تجارت، صنعت و شیلات نروژ به همراه یک هیأت 90 نفره شامل فعالان و تجار بخش خصوصی، رئیس دامپزشکی و مسؤول صندوق حمایت از صادرات این کشور برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزی‌پروری و صنایع وابسته به ایران آمد‏.

هيچ كس تصور نمي كرد يك وزير، اين اندازه پركار باشد و طي پنج روز، بهترين هديه ها را به فعالان و تجار كشور خود تقديم كند. آنچه مي خوانيد، خلاصه اي كوتاه از تمام اقدامات برك است.

برک در این سفر 5 روزه به همه کارهایش رسید و توانست برای مهم‌ترین محصول شیلاتی کشورش- ماهی سالمون- تبلیغ و بازاریابی کند. او در اولين روز، با هیأت همراهش از یک مرکز پرورش ماهی قزل‌آلا و سپس یک کارگاه فرآوری و بسته‌بندی ماهی سالمون بازدید کرد و روز بعد به ديدار رئیس سازمان دامپزشکی ایران رفت و برای ترخیص سریع ‌تر سالمون چانه زني كرد! يك روز بعد به هتل اسپیناس رفت تا سمینار یک‌روزه‌ ای را برای معرفی توانمندی‌های کشورش در حوزه شیلات و آبزیان برپا کند.
در کنار همایش، سه ‌آشپز نروژی که همراه او به ایران آمده بودند به طبخ سالمون پرداخته و آن را برای میهمانان سرو ‌کردند.
برک عصر روز بعد، سري به بازار تجریش و فروشگاه پروما زد تا وضعیت توزیع و فروش سالمون را بررسي و ارزيابي كند. سپس در جلسه مشترکی با استانداران گیلان و سیستان‌وبلوچستان برای پیشبرد پروژه‌های مشترک آبزی‌پروری شرکت کرد.
وزیر شیلات نروژ، يك روز جمعه را در هایپراستار گذراند به اين صورت كه در آنجا لباس کار پوشید؛‌ ماهى سالمون را آماده و پاک کرد، برش زد، پخت و به مردمی که در فروشگاه حاضر بودند تعارف کرد تا آن را بخورند و تست کنند! روز بعد هم به نمایشگاه شیلات رفت تا در حضور او، محمود حجتی،‌ وزیر جهاد کشاورزی و حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات، 13 قرارداد در زمینه تأمین و تجهیز قفس‌ های پرورش ماهی بین شرکت ‌هاى بخش خصوصی ایران و دو شرکت نروژى به امضا برسد؛ قراردادي كه ظرفیت بیش از 20 هزار تن پرورش ماهی در قفس دارد و حدود 6500 تن آن در فاز نخست امسال اجرا می‌ شود. در نهايت او با دست پر به خانه ‌اش بازگشت و توانست در چند روز حضورش در ایران، نهایت حمایت از تولیدکننده و صادرکننده تولیدات کشورش براى حضور در بازارهاى جهانی را به نمایش بگذارد.
اینگونه کار کردن می‌تواند نمونه‌ای عملی برای تمام تجار و فعالان اقتصادي اعم از دولتي و غيردولتي باشد تا بیاموزند همتایان جهانی ‌شان برای تبلیغ و بازاریابی تولیدات کشور خویش در دیگر نقاط دنیا چه می ‌کنند. پرسنت برک، وزیر تجارت، صنعت و شیلات نروژ هرگز از اینکه در هایپراستار لباس کار بپوشد و ماهی سالمون را تمیز و طبخ کند و به مشتری ایرانی تعارف کند،‌ خجالت نکشید بلکه آن را ارزش‌گذاری به تولید ملی کشورش دانست. كاري كه شايد ساده باشد اما تاثير شگرفي در كيفيت و كميت داد و ستد خواهد داشت و لزومي هم ندارد منتظر باشيم، تا وزير يا معاون وزير براي ما چنين كاري انجام دهد، در هر مقام و جايگاهي كه قرار داريم، با انجام چنين كارهاي ساده اي ميتوانيم گام بزرگي در مسير بهبود شرايط كسب و كار انجام دهيم.
 

 

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱