نرم‌افزار سازمانی و هوش مصنوعی

مقدمه استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری برای جمع‌آوری و یکپارچگی فرآیندهای تجارت پدیده تازه‌ای نیست. ولی استفاده بهینه‌تر از داده‌ها با ترکیب هوش مصنوعی و نرم‌افزار سازمانی یک فناوری جدید محسوب می‌شود. اخیراً پیشرفت هوش مصنوعی

تصویری از همکاری ربات با انسان در تولید نرم افزار
تصویری از هوش مصنوعی در کسب و کار

مقدمه

استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری برای جمع‌آوری و یکپارچگی فرآیندهای تجارت پدیده تازه‌ای نیست. ولی استفاده بهینه‌تر از داده‌ها با ترکیب هوش مصنوعی و نرم‌افزار سازمانی یک فناوری جدید محسوب می‌شود. اخیراً پیشرفت هوش مصنوعی در نرم‌افزارها خصوصاً در زمینه جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل، مدیریت و پیش‌بینی چشمگیر بوده است. اطلاعاتی که هوش مصنوعی در اختیار انسان قرار می‌دهد، چیزی بسیار فراتر از یک ابزار اتوماسیون سازمانی است.

با تحلیل داده‌های گذشته رفتار و رویه مشتریان درباره فرصت فروش آینده پیش‌بینی می‌کند. تحلیل و استخراج اطلاعات از متون به زبان‌های مختلف و تشخیص احساسات و پاسخ‌دهی به سوالات از کاربردهای هوش مصنوعی در سیستم‌های اطلاعاتی است. همچنین هوش مصنوعی در تشخیص الگوها و اشیاء در تصاویر و ویدیوها، مصاحبه کارکنان و شناخت چهره و… کاربرد دارد.

سال‌هاست که سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان‌ها برای مدیریت و پردازش داده‌ها کاربرد دارند. اگرچه نرم‌افزارهای سازمانی در طی سالیان کاملتر شده‌اند ولی ماهیت آنها تغییر نکرده است و همچنان به تلاش و هوش انسان وابسته است.

امروزه به‌طور فزاینده‌ای فناوری هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای سازمانی سبب بهبود فرآیندها، ایجاد مزیت رقابتی و درآمدزایی برای سازمان‌ها می‌شود. کارکرد هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای سازمانی نحوه مدیریت فرآیندهای تجاری و مدیریت داده‌ها را به طور چشمگیری متحول کرده است.

با کمک هوش مصنوعی در سیستم‌های نرم‌افزاری نیاز کمتری به کدنویسی و هوش انسانی داریم. لطفاً تا پایان مقاله با ما باشید تا تاثیر این فناوری نوین را در دو نرم‌افزار سازمانی BI و ERP بررسی کنیم.

هوش مصنوعی در نرم‌افزار هوش تجاری

نمونه کاملاً عملی استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین در نرم‌افزارهای سازمانی در سیستم هوش تجاری (BI) و داشبورد مدیریت نمایان است. برخی شرکت‌های نرم‌افزاری هوش تجاری را با داشبورد مدیریت ترکیب و برای سازمان‌ها پیاده‌سازی می‌کنند.

مهمترین ویژگی نرم‌افزار هوش تجاری تبدیل داده‌های خام به اطلاعات معنادار و گزارشات است. قابلیت پیش‌بینی‌ این نرم‌افزار، قدرت تصمیم‌گیری مدیران در مسائل استراتژیک و مهم سازمان را به شدت افزایش می‌دهد.

از تحلیل داده‌های مالی و مشخص کردن سود و زیان گرفته تا تحلیل عملکرد و رفتار خرید مشتری از مزایای هوش مصنوعی است. همچنین نظارت بر کارکرد فروش و بازاریابی و تشخیص موانع و مشکلات سازمان و… از دیگر کاربردهای نرم‌افزار هوش تجاری است.

مهمترین مزیت بالقوه هوش تجاری در کسب‌وکار، کمک به تصمیم‌گیری درست برای سودآوری سازمان است. هوش تجاری از تحلیل و مدیریت داده‌ها و ابزارهای گزارش‌گیری برای رسیدن به این هدف بهره می‌برد.

هوش مصنوعی در نرم‌افزار سازمانی ERP

از سیستم مدیریت منابع سازمانی(ERP) برای مدیریت اطلاعات سازمان‌ها و تهیه گزارشات استراتژیک استفاده می‌شود. به کمک فناوری‌های هوش مصنوعی کارهایی را از ERP انتظار می‌رود که قبلاً به هوش انسانی نیاز بود. داده‌های عملیات فرآیندهای کسب‌وکار نظیر مالی، تولید، انبار، پروژه‌ها و منابع انسانی توسط نرم‌افزارهای سازمانی پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شود. ماشین‌های هوش مصنوعی با یادگیری و کسب مهارت‌ و هوش می‌توانند کارهای تجزیه و تحلیل و بازبینی داده‌ها را با سرعت و دقت بالاتری انجام دهند.

کمک هوش مصنوعی به حوزه نرم‌افزارERP فراتر از پردازش ساده داده‌های سازمانی است. هوش مصنوعی کمک می‌کند تا در هر سیستمی داده‌های صحیحی ایجاد و ثبت شود. امکاناتی مثل ربات‌های مکالمه که برای ثبت سفارش‌ها یا ثبت هزینه و تایید رسید کالا در انبار و کارهایی از این قبیل می‌توان استفاده کرد. این روش می‌تواند جایگزین بازکردن دستی صفحه مربوطه باشد که توسط مکالمه با ماشین انجام می‌شود.

هوش مصنوعی برای اتخاذ تصمیمات تجاری استراتژیک به حمایت از کسب‌وکار می‌آید. پردازش‌های سنگینی که از عهده نیروی انسانی برنمی‌آید توسط ابزارهای هوش مصنوعی به‌راحتی و با دسترسی به مجموعه عظیمی از داده‌ها انجام می‌شود.

اطلاعاتی از قبیل کدام سرنخ‌های فروش احتمال خرید بیشتری دارند یا پیش‌بینی رفتار کارکنان از نمونه‌های کارکردهای هوش مصنوعی برای ERP است.

یادگیری ماشین و حل مسائل پیچیده در نرم‌افزار سازمانی

چالش‌های پیاده‌سازی هوش مصنوعی در نرم‌افزار

توسعه هوش مصنوعی مثل اجرای هر فناوری نوینی با چالش‌هایی مواجه خواهد شد. مخصوصاً که پروژه‌های هوش مصنوعی چالش‌های منحصر به فرد خودش را دارد. اصلی‌ترین چالش، پیچیده بودن حوزه فنی هوش مصنوعی و کم بودن و گران بودن کارشناسان متخصص این حوزه است.

پروژه‌های هوش مصنوعی بسیار پرهزینه هستند و به پشتوانه‌های قوی مالی نیاز دارند. فراتر از بودجه کافی، پرسنل متخصص داده برای درازمدت نیاز است، تا اصول اولیه پروژه به‌درستی اجرا و مسیر پروژه به‌درستی هدایت شود.

داده‌های دقیق و حجیم برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در نرم‌افزار سازمانی بسیار مهم است. الگوریتم‌های پروژه‌های هوش مصنوعی با داده تغذیه و یادگیری می‌شوند تا قدرت تصمیم‌گیری و پیش‌بینی دقیق داشته باشند.

ابزارهای هوش مصنوعی نیاز به نظارت بیشتر و دقیق‌تری نسبت به سایر سیستم‌های پردازشی دارند. برای پیاده‌‌سازی امکانات ابزارهای هوش مصنوعی به تغذیه اطلاعاتی و تنظیمات، با حضور تیم متخصص در طولانی‌مدت نیاز است.

از آنجاییکه نرم‌افزارهای سازمانی نقش اساسی در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک تجاری دارند، به‌همان اندازه مهم است که سازمان‌ها بتوانند بر مشکلات و چالش‌های این مسیر به درستی غلبه کنند.

کلام آخر

به‌طور مختصر می‌شود تاثیر هوش مصنوعی بر نرم‌افزارهای سازمانی با هدف حل مشکلات کسب‌وکارها در صنایع مختلف را به سه دسته تقسیم کرد. کمک به بهبود فرآیندهای سازمانی- کمک به برنامه‌ریزی و پیش‌بینی-کاهش حجم کارهای دستی و کمک به کاربران.

امروزه شاهد تاثیر فناوری هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه‌ها خصوصاً فرآیندهای تجاری و نرم‌افزارها در کسب‌وکارهای مختلف هستیم. سازمان‌ها از ترکیب هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای سازمانی بهره‌وری را افزایش و به کسب‌وکارشان رونق می‌دهند. فرآیندها را ساده و بهینه کرده و هزینه های عملیاتی را مدیریت می‌کنند.

الگوها و اطلاعات نهفته در داده‌های با حجم بالا و پیچیده را با کمک تکنیک‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی شناسایی و تجزیه و تحلیل می‌کنند. استخراج اطلاعات از اسناد، ایجاد سیستم پاسخگویی خودکار به سوالات، تشکیل پایگاه داده خودکار و مدیریت دانش سازمان‌ها از خدمات هوش مصنوعی است. یکی مهمترین عملکردهای هوش مصنوعی به سازمان‌ها خودکارسازی فرآیندهای مختلف و کمک به ورود آسان و صحیح داده‌ها به سیستم است.

علاوه بر اینها روبات‌ها هر روز بیشتر می‌توانند وظایف طاقت‌فرسای تولید یا انبار را انجام دهند و جایگزین نیروی انسانی شوند. ثبت اطلاعات درست و کامل در سیستم ERP و رسیدن به بینش به‌روز نسبت به تراکنش‌ها خصوصا مالی از مهمترین تاثیرات این فناوری بر سیستم است.

 

ترکیب هوش مصنوعی و نرم‌افزار سازمانی برای کسب‌وکارها از اهمیت بسیاری برخوردار است. کسب‌وکارها مستلزم پیاده‌سازی راهکاری هستند که بتواند استراتژی‌ فناوری فعلی خود را تغییر داده و با فناوری‌ نوین دنیا خود را هماهنگ و سازگار کند. 

توانایی هوش مصنوعی در دیباگ
هوش مصنوعی جدید مایکروسافت
سیستم مدیریت منابع سازمانی
نکات طلایی خرید نرم‌افزار ERP

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱