جفری بزوس، رهبر آمازون

  جفری بزوس، بنیان گذار و رئیس شرکت آمازون که خرده فروشی اعجاب انگیز آمازون را راه اندازی کرده است، در سال 2006 میلادی، یازدهمین سالگرد افتتاح این مغازه اینترنتی بزرگ را در سیاتل، جشن

 

جفری بزوس، بنیان گذار و رئیس شرکت آمازون که خرده فروشی اعجاب انگیز آمازون را راه اندازی کرده است، در سال 2006 میلادی، یازدهمین سالگرد افتتاح این مغازه اینترنتی بزرگ را در سیاتل، جشن گرفت. مجله مشهور فوربس، سال 2005، دارایی وی را با 5 میلیارد دلار، در ردیف چهل و یکمین عضو باشگاه میلیاردرهای جهان معرفی کرد. در ادامه با شركت پگاه سيستم همراه باشيد.

جفری بزوس، متولد 1964 و دانش اموخته دانشگاه پرينستون آمریکا است که به دلیل اثر بخشی (effectivenes) فعالیت های کسب و کار دیجیتالی اش، در سال 1999 میلادی، توسط مجله TIME، مرد سال شناخته شد.

شرکت آمازون، در سال 2006 در ردیف دویست و هفتاد و سومین شرکت پر درآمد آمریکا در فهرست فورچون 500 قرار گرفت . درآمد این شرکت خرده فروشی دیجیتالی بزوس، 8 میلیارد دلار اعلام شد. بزوس، تکنیک های خارق العاده ای در کسب و کار روی وب را به معرض دید میلیون ها کاربر اینترنت قرار داده که زمینه ای ممتاز در فروش بالای مغازه های الکترونیکی آمازون شده است. او را باید یکی از بازیگران موثر عصر دیجیتالی کنونی دانست که راهبرد آمازون را در خلق کسب و کار های اینترنتی و ایجاد یک مزیت رقابتی در صدور انواع کالاها به اقصی نقاط جهان، هدایت كرد.

آمازون، جنگلی به وسعت اینترنتی

آمازون، نامی آشنا برای کاربران اینترنت در اقصی نقاط جهان است . این پایگاه، در اواسط دهه نود، تقریبا همان سال هایی که گوگل و یاهو در اتاق های دانشجویی بنیانگذارانشان، در حال طراحی و پیاده سازی بودند، راه اندازی شد. در روز اول، لینک «دسترسی به 1 میلیون کالای مختلف»، چند صد میلیون کاربر اینترنت ان زمان را شگفت زده کرد. اکنون که بیش از یک دهه از فعالیت غول خرده فروشی اینترنت می گذرد، تعداد کالاهای مغازه های الکترونیکی آمازون دات کام، فقط چند برابر نشده است! این پایگاه برای آلمانی زبان ها آن طور که ان ها دوست دارند طراحی شده است و حتی با پرداخت پول اعتباری، می توانید کل کتاب را به صورت الکترونیکی دریافت کنید. اخیرا هم، امکانی فراهم شده است تا کاربران بتوانند، چند صفحه از کتاب مورد نظر خود را قبل از خرید مشاهده کنند. آمازون، علاوه بر پبش خوان چند میلیونی از کتاب های چاپ شده در اقصی نقاط جهان، سازمانی بزرگ در زمینه فروش محصولات مختلفی نظیر: لوح های فشرده، اسباب بازی، نواع محصولات برقی و مکانیکی خانگی، محصولات بهداشتی و آرایشی و زمینه های دیگر است که در ایندکس ان قابل دسترس است.

به گزارش بی بی سی در ژوئیه سال گذشته میلادی، در اواخر دهه ۱۹۹۰ درآمد سایت آمازون حدود یک و نیم میلیارد دلار بود ولی همچنان ضرر می داد. همچنین این شرکت سالی قریب به یک میلیارد دلار قرض می گرفت تا ورشکست نشود. اما حالا سایت آمازون توفان را پشت سر گذاشته و اگرچه به آبهای آرام و آبراه های آسان نرسیده و همچنان در دریاهای دشوار تجاری حرکت می کند، ولی دستکم با خیالی آسوده فعالیت می کند و پیوسته به پیش می رود.

پنجاه میلیون مشتری

سال 2005، فروش آمازون حدود هفت میلیارد دلار، بیش از تمام فروشگاه های اینترنتی بود. شرکت رایانه سازی “Dell” فقط سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار کالا فروخت.فقط eBay با فروش ۳۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری بزرگتر از آمازون بود، اما eBay تنها در نقش واسطه برای سایر فروشندگان عمل می کند.

اما تحلیلگران وال استریت از استراتژی آقای بزوس کاملا راضی نیستند. برخی معتقدند که شاید رشد آهسته تر در برخی زمینه ها در دراز مدت سودمندتر باشد.واقعا نمی توان استراتژی آقای بزوس را از سبک وی متمایز دانست. تمام آن اشتهار طلبی اواخر دهه ۱۹۹۰ به ثمر نشسته است.

بزوس همواره معتقد بوده که فراز و فرودهای بازار سهام نمی تواند شرکتش را پیش براند. از همین رو، سایت آمازون بر رشد دراز مدت تاکید دارد و این بدین مفهوم است که صرف نظر از هزینه آن، باید مشتری را بر تخت سلطنت نشاند.

نوآوری های دیجیتالی آمازون

سازمان بزرگ خرده فروشی آمازون، برای بقا و رقابت فراگیر با غول های اینترنتی، نوآوری های جالبی را دردستور کار خود قرار داد.

چند نوآوری ناب در آمازون صورت گرفته، از جمله نرم افزاری که جزییات شما را به خاطر می سپارد و «چرخ دستی خرید» مشتری را سریع و آسان به پای صندوق می برد. خرید کتاب زحمتی ندارد زیرا سایت آمازون آدرس پستی و جزییات کارت اعتباری خریدار را به خاطر می سپارد. همچنین از علایق وی آگاه می شود تا مرتبا کتابهایی را پیشنهاد کند که ممکن است بر اساس خریدهای پیشین مورد پسند قرار گیرد. از دیگر نوآوری های آمازون، راه اندازی فرصت های شغلی جالب برای کاربران سایت است. شما می توانید با معرفی خریدار به این سایت، درصدی از پول پرداختی خریدار به آمازون را دریافت کنید! این پورسانت در اوریل 2006 به 8.5 درصد افزایش یافته است. سیستم فروش غیر مستقیم آمازون با یک نرم افزار انلاین برای شما مدیریت می شود و شما در هر لحظه میزان سود خود را و هم چنین نوع و تعداد محصولاتی که از طریق سایت شما توسط خریداران آمازون خریداری شده است، مشاهده خواهید کرد.

منبع: سایت همایش ملی کارآفرینی دیجیتالی

 

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱