بازاريابي پيامكي؛ راهگشا يا راهكاري سنتي؟!

  زماني بود که خط تلفن، لازمه هر خانه و هر کسب و کاري به حساب مي آمد. بيشتر ارتباطات به صورت تلفني و با تماس با شماره فرد صورت مي گرفت. اما امروز، حتي

 

زماني بود که خط تلفن، لازمه هر خانه و هر کسب و کاري به حساب مي آمد. بيشتر ارتباطات به صورت تلفني و با تماس با شماره فرد صورت مي گرفت. اما امروز، حتي اگر در خانه و شرکتي خط تلفن وجود نداشته باشد، چندان تعجب ندارد. با گسترش موبايل و خدمات ارائه شده آنها، به تدريج تلفن از دايره راه هاي ارتباطي اوليه خارج شد. ويژگي موبايل، در دسترس بودن دائمي آن و سهولت استفاده بود. در اين حالت، فرد مجبور نبود که براي تماس با مخاطب خود زحمت زيادي به خرج دهد و معمولا مي توانست به سرعت با آنها ارتباط برقرار کند. اما پيشرفت ساير امکانات گوشي هاي هوشمند باعث شد تا تعداد تماس ها هم کاهش يابد؛ پيشرفت هايي که از امکان فرستادن پيام متني (پيامک) شروع شد و در نهايت به تماس صوتي و تماس تصويري رسيد. اين تغييرات، محيط کسب وکار و بازاريابي را هم به شدت دستخوش تغيير کرده و خواهد کرد. با شركت پگاه سيستم همراه باشيد تا بيشتر درباره بازاريابي پيامكي بدانيد.

اکنون مي توان کسب و کارهاي فراواني را مشاهده کرد که روش هاي سنتي انجام کارها را کنار گذاشته اند و از ابزارهاي جديد استفاده بيشتري مي کنند. دليل اين موضوع، گسترش گوشي هاي هوشمند و ساير ابزارهاي ارتباط آني است. به عنوان مثال، بر اساس برآوردها، تعداد سيم کارت هاي موجود در ايران حتي از جمعيت کشور هم بيشتر بوده و تعداد گوشي هاي هوشمند هم نزديک به 50 ميليون دستگاه است. ابزارهاي مختلف اين گوشي ها و برنامه هاي کاربردي شان هم راه ارتباط را آسان تر ساخته است؛ تا حدي که ارتباط آنلاين با همکاران و مشتريان در بسياري از کسب و کارها رواج يافته است. يک بازارياب مواد غذايي، امروزه مي تواند به صورت آنلاين از وضعيت انبار شرکت مطلع شود و درخواست هاي مشتريان را به سرعت به دست آنها برساند.

همکاري مشترک روي پروژه هاي بزرگ، حتي از مسيرهاي طولاني هم امکان پذير شده است. يک مدير پروژه مي تواند حتي از کشوري ديگر با همکاران خود در ارتباط دائمي بوده و پيشرفت کار را به شکل کنفرانس ويدئويي و به صورت آني مشاهده کند. با اين ابزارهاي قدرتمند، کاربرد ابزارهاي قديمي تر مانند ايميل هم کاهش يافته است. ضمن آنکه حتي در مواردي، شرکت ها و کسب و کارها، فعاليت هاي خود را براي امنيت بيشتر به سمت فناوري هاي جديد هدايت کرده اند اما اين روند، شايد حتي سرعت بيشتري بگيرد. براساس برخي برآوردها، در سال هاي پيش رو بسياري از ارتباطات کسب وکارها با مشتريان و ساير همکارانشان از طريق تماس تصويري انجام خواهد شد. رشد فناوري، سهولت استفاده، دسترسي بيشتر، امنيت اطلاعات، کاهش هزينه ها و اهميت تصميم گيري هاي لحظه اي در محيط به شدت در حال تغيير کنوني، همه و همه عواملي هستند که اين روند را تقويت خواهند کرد.

اما در صورتي که مشغله و برنامه شلوغ مشتريان، به ما اجازه ارتباط صوتي يا تصويري با آنها را ندهد، هنوز هم يکي از مهم ترين ابزارهاي بازاريابي، ارتباط پيامکي يا هر نوع ارتباط پيامي در ساير بسترهاي فناوري است. فقط بايد به اين موضوع توجه کرد که رشد پيامک هاي تبليغاتي و استفاده نادرست از آنها در سال هاي گذشته به حدي افزايش يافته که اکنون تبديل به يک معضل براي بسياري از افراد شده و برخي از ابزارهاي نظارتي هم براي کنترل آنها توسعه يافته اند. اگر استفاده از ابزار پيامکي در بازاريابي به همين شکل بخواهد باشد، حتي مي تواند تبديل به يک تبليغ منفي براي کسب و کار ما شود اما منافع بي شمار آن هم نشان مي دهد که نمي توان به راحتي از آن چشم پوشي کرد.

يکي از مزيت هاي پيام متني، سهولت استفاده از آن است. در بسياري از موارد، افراد ترجيح مي دهند به جاي تماس تلفني، با پيام متني با يکديگر ارتباط برقرار کنند. دليل اين موضوع علاوه بر سهولت و امنيت بيشتر، زمان کمتر مورد نياز است. بر اساس تحقيقي که در ايالات متحده انجام شده، ميزان دريافت و ارسال پيام هاي متني روزانه براي افراد 18 تا 29 سال برابر با 88 مورد است. اما آنها تنها 17 تماس تلفني در روز دارند. اين ارقام در سنين بالاتر به شدت کاهش مي يابد که شايد نشان از کاهش تمايل آنها به استفاده از اين ابزارها داشته باشد. در هر صورت، اين ارتباطات مي تواند به شکل ارتباط کسب وکار- مشتري باشد.

بر اساس تحقيق جديدي که موسسه ميلوارد براون ديجيتال (فعال در زمينه بازاريابي ديجيتال و ارتباط الکترونيک با مشتريان) انجام داده، بيشتر مصرف کنندگان سراسر جهان از ارتباط متني با شرکت ها استقبال مي کنند. اين ارتباط هم مي تواند به شکل دريافت اطلاعات و هم تعامل دوطرفه با آنها باشد. آنها حتي تمايل دارند داده هاي شخصي خود (مانند موقعيت جغرافيايي) را در اختيار شرکت ها قرار دهند تا محصولات و خدمات شخصي سازي شده اي دريافت کنند. علاوه بر آن، بسياري از افراد، پيامک را به ساير کانال هاي بازاريابي مانند تبليغات ويدئويي، بنرها و ايميل ترجيح مي دهند.

از پيامک مي توان به منظورهاي مختلفي استفاده کرد اما بيشتر استفاده آن در کسب وکارها و ارتباط با مشتريان، ارسال پيام هاي آني است. گفته مي شود حدود 90 درصد از پيام هاي ارسالي در 3 دقيقه نخست خوانده مي شوند. به همين دليل است که به عنوان مثال، بسياري از رستوران هاي جهان با پيامک به مشتري خود اطلاع مي دهند که غذايشان آماده است. در برخي موارد هم مشتريان از کسب و کارها مي خواهند که مثلا با شروع يک طرح تخفيف يا رسيدن محموله جديد اجناس، آنها را بلافاصله خبر کنند. با اين حال، بايد به فوري بودن و اهميت اين پيام ها توجه کرد. هرچه پيام هاي کمتري براي مشتريان ارسال شود، بهتر است! زمان ارسال اين پيامک ها و تکرار آنها هم بايد مد نظر باشد. پيام هاي بسيار کوتاه و منسجم (و شايد به همراه يک لينک براي اطلاعات بيشتر) زمان کمتري از مشتري شما خواهد گرفت. در نهايت، به عنوان حق مشتري، راحت ترين راه را براي لغو کردن خدمت اطلاع رساني خود به او ارائه دهيد تا مجبور نشوند از ابزارهاي نظارتي و محدوديت ساز استفاده کنند.

 

منبع: دنياي اقتصاد

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱