چگونه برنامه‌نویس شویم؟

فرقی نمی‌کند که یک نوجوان 12ساله‌ی محصل باشید یا یک فرد 50 ساله که در زمینه متفاوتی تخصص و کسب‌وکار دارد، اگر تمایل به یادگیری در زمینه برنامه‌نویسی داشته باشید، می‌توانید موفق شوید. برای شروع

فرقی نمی‌کند که یک نوجوان 12ساله‌ی محصل باشید یا یک فرد 50 ساله که در زمینه متفاوتی تخصص و کسب‌وکار دارد، اگر تمایل به یادگیری در زمینه برنامه‌نویسی داشته باشید، می‌توانید موفق شوید.

برای شروع دلایل خود را برای انتخاب این مسیر شغلی مشخص کنید. باید بدانید که با دانش برنامه‌نویسی قرار است چه کاری انجام دهید. یادگیری برنامه‌نویسی به هیچ‌وجه کار پیش‌پا افتاده و آسانی نیست. اگر در این زمینه جدی هستید، باید هر روز چند ساعت را به یادگیری مهارت‌های این حرفه اختصاص دهید تا بتوانید در کوتاهترین زمان ممکن، کارتان را شروع کنید.

 

ماهیت کار برنامه‌نویسی بسیار جالب و هیجان‌انگیز است و یک برنامه‌نویس هر روز با چالش‌ها و مسائل جدیدی مواجه می‌شود که برای حل آنها نیاز به دانش و مهارت بیشتر دارد .همچنین، برنامه‌نویسان در دنیای دیجیتال امروز این فرصت را دارند تا برای خودشان کار کنند، به اصطلاح فریلنسر باشند، هر ساعتی که دوست دارند کار کنند، در خانه، در سفر یا هرجای دیگری به صورت دورکاری پروژه‌ها را جلو ببرند.

زمینه کاری خود را مشخص کنید

خوب است بدانید برنامه‌نویسی شاخه‌های بسیاری دارد. پیش از آنکه یادگیری برنامه‌نویسی را آغاز کنید، باید با دقت زمینۀ کاری که می‌خواهید در آن فعالیت داشته باشید را مشخص کنید.

توسعه دهنده وب (Web Developer): توسعه دهندگان وب عموماً به دو دستۀ Front-end و Back-end تقسیم می‌شوند:

  • برنامه‌نویسان Front-end مسئول نوشتن کدهایی هستند که شکل و ظاهر وب‌سایت و نحوۀ نمایش محتوا را مشخص می‌کنند.
  • برنامه‌نویسان  Back-end مسئول نوشتن وب اپلیکیشن‌هایی هستند که تامین‌کننده فریم‌ورکی است که وب‌سایت از طریق آن اجرا می‌شود.
  • برنامه‌نویسان  Full-stack یا Full-stack یا Full-stack Developers  برنامه‌نویسانی هستند که به شکل همزمان مسئول Front-end و Back-end یک وب‌سایت هستند.

توسعه دهنده نرم افزار  (Software Programmers)

توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل(Mobile App Developer) 

ادمین پایگاه داده (Database Administrator)

متخصص داده(Data Scientests)  

عناوین شغلی که اشاره کردیم، تنها متداول ترین و معروف‌ترین مشاغل این حوزه می‌باشند. با پیشرفت تکنولوژی مرتباً مشاغل جدیدی در این صنعت شکل می‌گیرد. آموختن برنامه‌نویسی فرصت‌های شغلی بسیاری را پیش‌رویتان قرارخواهد داد.

یادگیری یک یا چند زبان برنامه‌نویسی

 

بعد از اینکه حوزه فعالیت خود را انتخاب کردید، لازم است که زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط با آن حوزه کاری را بیاموزید. برای مثال،اگر بخواهید ادمین پایگاه داده شوید باید زبان SQL یاد بگیرید. اگر قصد دارید توسعه‌دهنده Front-end شوید، باید CSS JavaScript بیاموزید و برای توسعه اپلیکیشن موبایل باید به زبان‌هایی مانند Swift و Java مسلط شوید.

در زیر برخی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی جهان را نام می بریم. توصیه می‌کنیم که پیش از انتخاب هر زبان برنامه‌نویسی، به خوبی دربارۀ آن تحقیق کنید.

 

پایتون (python)، پی اچ پی (PHP) ، CSS/HTML ، جاوا اسکریپت (JavaScript) ،  جاوا (Java) ، سوئیفت (Swift) ، Solidity، روبی (Ruby)

تمرین خیلی زیاد تا تسلط کامل

 

کلید موفقیت برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای، تمرین کردن است. یک نرم‌افزار ویرایش کد دانلود و برنامه‌های خودتان را بنویسید.

 

همچنین، توصیه می‌کنیم کدهایتان را در انجمن‌های مربوط به برنامه‌نویسان به اشتراک بگذارید تا آنها درباره کدهایتان نظر دهند. هر روز یک مبحث و چالش جدید را امتحان کنید و تا زمانی که به زبان برنامه‌نویسی مورد نظرتان مسلط نشده‌اید، بی وقفه تمرین کنید. باید به یاد داشته باشید این است که برای آنکه مهارت‌هایتان را ارتقا دهید، به صورت فریلنسر پروژه دریافت کنید.

چنانچه مایل به دریافت مشاوره تخصصی و رایگان نرم افزارهای سازمانی هستید با واحد فروش شرکت «پگاه‌سیستم» تماس حاصل فرمایید یا در کنار صفحه درخواست دمو دهید.

همیشه در حال یادگیری باشید

 

برنامه‌نویسی حوزه‌ای است که به صورت مداوم در حال تغییر و توسعه است. شما باید دائماً مهارت‌هایتان را به روز کنید و زبان‌های جدید بیاموزید.

 

هرچند وقت به دنبال یک چالش یا مسئله جدید باشید و سعی کنید این روند را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. مثل یادگیری ابزاری جدید برای زبان برنامه‌نویسی مورد علاقه‌ یا یک روش جدید و خلاقانه برای نوشتن کدها.

نکات مهم برای تبدیل شدن به یک حرفه‌ای

 

به خاطر داشته باشید که باید به شکل ساده آموزش خود را شروع کنید. سنگ بزرگ برندارید! برای شروع، بهتر است بر روی یک زبان برنامه‌نویسی تمرکز کنید و تا زمانی که بر آن مسلط نشده‌اید، به دنبال یادگیری زبان جدید نروید.

در سایت‌ها و انجمن‌های مرتبط جستجو و به صورت فریلنسری پروژه بگیرید. پروژه‌ای را بپذیرید که با مهارت‌هایتان منطبق باشد. یادتان باشد حتی اگر مقدار کمی دانش برنامه‌نویسی دارید، ناامید نشوید و به راه ادامه دهید و اعتماد به نفس داشته باشید. به مرور زمان و تمرین می‌توانید به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تبدیل شوید.

نگران نباشید و فقط شروع به آموختن کنید. مطمئناً در ابتدای یادگیری کمی با مشکل روبرو خواهید شد، اما با گذر زمان و آموختن نکات جدید، مسلط خواهید شد.

 

از برنامه‌نویسان دیگر کمک بخواهید تا کدهایی که نوشته اید را بررسی کنند و آنرا بهبود دهند.کافیست به یکی از انجمن‌ها و فروم‌های مرتبط سر بزنید تا با آنها آشنا شوید. این راه به در یادگیری حرفه ای‌تر و رفع اشکال به شما کمک می‌کند.

دوره‌های آموزشی که برنامه‌نویس‌ها باید بگذرانند

بسیاری از مواقع نیاز است برنامه‌نویس‌ها دوره‌های آموزشی متفرقه را نیز بگذرانند. از آنجا که مشاغل حوزه کامپیوتر و فناوری مدام در حال به‌روزرسانی و تغییر هستند، هر روز با دوره‌های جدید آموزشی آشنا می‌شویم.

Sql server ،  Java script، ++c ،  ASP .net MVC، ANGULAR، ANDROID و …

علاوه بر اینها مهارت‌هایی که برنامه‌نویس باید داشته باشد عبارتند از:

آشنایی به مفاهیم شبکه

تسلط بر زبان برنامه‌نویسی

داشتن قدرت حل مسئله

مستندسازی

توانایی کار تیمی

 

توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران

کلام آخر

 زمینه‌های کاری برنامه‌نویسی به شدت متنوع است و هر شخصی به یک نحوی با توجه به علاقه خود می‌تواند آموزش ببیند و فعالیت کند. برای آموختن زبان‌های برنامه‌نویسی علاوه بر شرکت در دوره‌های تخصصی حضوری می‌توانید از آموزش‌های رایگان در سایت‌هایی مانند یوتیوب و دیگر سایت‌ها استفاده کنید.

 

درنهایت برای اینکه برنامه‌نویس شوید باید یک سری از مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص را در خود پرورش دهید. همچنین باید خود را در این شغل به روز نگه دارید، چرا که کار در این حیطه به شدت به فناوری روز دنیا وابسته است. به طور خلاصه باید بتوانید در علم روز برنامه‌نویسی بهترین شوید و برای رسیدن به این هدف به تمرین و پشتکار بالایی نیاز دارید.

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱