چگونگی ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

همانطور که پیشتر در مقاله سامانه مودیان مالیاتی اشاره کردیم، از این پس باید تمام صاحبان مشاغل حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات، فاکتورها و اسناد مالی موردنیاز را در موعدهای مشخصی که توسط سازمان امور

تصویری از محاسبه مالیات

همانطور که پیشتر در مقاله سامانه مودیان مالیاتی اشاره کردیم، از این پس باید تمام صاحبان مشاغل حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات، فاکتورها و اسناد مالی موردنیاز را در موعدهای مشخصی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌شود، در این سامانه ثبت کنند. از اینرو حسابداران موظف هستند که نحوه ثبت‌نام و کار با سامانه را یاد بگیرند.

ثبت‌نام اشخاص حقوقی، تشکل‌ها، اتباع خارجی

شرکتهایی که تازه تاسیس هستند چنانچه از سوی اداره ثبت شرکت‌ها در سامانه مالیاتی ثبت‌نام نشده باشند، لازم است برای ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی شخصاً اقدام کنند. وارد آدرس https://my.tax.gov.ir  شوید و در قسمت ثبت‌نام، دکمه ثبت‌نام اشخاص حقوقیانتخاب شود.

برای ثبت‌نام کدملی یا شناسه ملی و وارد کردن کد امنیتی ضروری است. در قسمت نوع مودی یکی از گزینه‌های حقوقی، تشکل قانونی و تبعه خارجی را انتخاب و در آخر گزینه ورود به ثبت‌نام را بزنید. پس از وارد کردن شماره موبایل و ارسال کد رمز یکبارمصرف دکمه ثبت کد فعالسازی را بزنید. اطلاعات مودی اصلی ابتدا استعلام و پس از تایید نمایش داده می‌شود و مودی باید در انجام ادامه فرآیند سایر اطلاعات خواسته شده را تکمیل نماید. 

مراحل ثبت‌نام اشخاص حقیقی

مراحل ثبت‌نام در این سامانه آسان است ابتدا به نشانی اینترنتی https://my.tax.gov.ir  وارد شوید. در صفحه اصلی برای اشخاص حقیقی کد ملی یا شناسه ملی و شماره موبایل و تاریخ تولد را درج کنید. یک رمز عبور قوی انتخاب و وارد کنید، پس از وارد کردن کد امنیتی، دکمه ثبت‌نام را بزنید. پس از دریافت کد احراز هویت برای تطابق کدملی و شماره موبایل و وارد کردن رمز یکبار مصرف روی گزینه ورود به سامانه را بزنید. با انجام این مراحل ثبت‌نام اولیه تکمیل و پس از تایید کارپوشه شما ایجاد و از آن به بعد می توانید وارد حساب کاربری خود شوید و ثبت‌نام نهایی صورت گیرد.

لازم به ذکر است که شماره موبایلی که ثبت می‌شود باید متعلق به شماره ملی شخص صاحب شغل باشد. در غیراین‌صورت با مشکل مواجه خواهید شد.

علاوه بر این باید در نظر داشت که از افشا رمزعبور به افراد فاقد صلاحیت خودداری و این اطلاعات به صورت خصوصی نزد صاحبان کسب‌وکار قرار گیرد.

یک عکس مربوط به پرداخت اینترنتی مالیات

ویرایش اطلاعات

 دکمه ویرایش اطلاعات اولیه را انتخاب کنید. برای اشخاص حقیقی اطلاعات مربوط به نوع شغل، واحد کسب، پروانه کسب، اطلاعات اتحادیه و برای اشخاص حقوقی و تشکل‌ها اطلاعات ثبتی، نوع شرکت، شماره اقتصادی قدیم و اطلاعات کامل اعضا را در قسمت مورد نظر ثبت و نهایی کنید.

نحوه ورود پس از ثبت‌نام اولیه

در آدرس https://my.tax.gov.ir در زبانه ورود کد ملی یا شناسه ملی یا کدفراگیر و کلمه عبوری که در ثبت نام اولیه ساختید را وارد کنید. سپس کد امنیتی را وارد کرده و وارد پنل کاربری شوید.

چنانچه میخواهید از طریق صفحه اصلی سایت سازمان امور مالیاتی کشور وارد سامانه شوید می توانید در منوی خدمات اصلی مالیاتی گزینه ثبت صندوق فروش و حافظه مالیاتیرا انتخاب و داشبورد مالیاتی خود را مشاهده کنید.

هر سند مالی و صورت حساب الکترونیکی که مودیان در سامانه ثبت می کنند، با توجه به نوع کسب‌وکار تشخیص و یک شماره اختصاص داده می شود که در حافظه مالیاتی مودی مربوطه نگهداری می شود. در این سامانه، مشخصات مالیاتی شخص یا شرکت و اظهارنامه مالیاتی پس از تأیید و محاسبه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی کشور به صورت اینترنتی دریافت خواهد شد. 

کلام آخر

از مهمترین مزایای کار با سامانه مودیان مالیاتی عبارت است از:

افزایش شفافیت اطلاعات مالیاتی و دسترسی دولت به مشخصات و اطلاعات مالی شهروندان

افزایش سرعت و دقت در ارائه اطلاعات مالی به صورت آنلاین

کاهش هزینه‌های اجرایی مربوط به ارسال مکاتبات، حضور در دفاتر مالیاتی و…

جلوگیری از فرار مالیاتی متخلفان و به تبع آن افزایش درآمد دولت و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

همچنین استفاده از سامانه مودیان مالیاتی به کاربران این امکان را می‌دهد تا در هر زمان و مکان، مالیات خود را به ساده ترین و سریعترین شکل ممکن به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

استفاده از فضای آنلاین دارای معایب خاص خودش نیز می‌باشد مثل سرعت ضعیف اینترنت در ایران و یا چالش امنیت اطلاعات شخصی در فضای دیجیتال، که نیاز است کاربران محتاط باشند.

اجرای قانون مالیاتی پایانه‌های فروشگاهی در سامانه مودیان، عملیات و فرآیندها را آسان کرده و شما را از فرآیندهای حضوری وقت گیر و دردسرساز در ثبت و ارسال صورت حساب‌ها معاف می‌کند.

در یک کلام هدف از قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی، شفاف‌سازی و هوشمندسازی اطلاعات اقتصادی در نظام مالیاتی کشور، و درنهایت تحقق عدالت مالیاتی و شکوفایی و توسعه اقتصاد کشور است.

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱