مزیت راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

مقدمه وقت طلاست! این مثل در زندگی پرمشغله امروزی بیش از گذشته معنی پیدا کرده و افراد زیادی از ترافیک و شلوغی شهری فراری‌اند و تمایل دارند به جای اینکه وقت خود را در ترافیک

آنلاین شاپ
تصویری از باکس خرید روی کیبورد کامپیوتر

مقدمه

وقت طلاست! این مثل در زندگی پرمشغله امروزی بیش از گذشته معنی پیدا کرده و افراد زیادی از ترافیک و شلوغی شهری فراری‌اند و تمایل دارند به جای اینکه وقت خود را در ترافیک برای رسیدن به فروشگاه‌ها و بازارهای سنتی هدر دهند، به‌صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی خرید کنند. در سال‌های اخیر فروشگاه‌ها دیگر محدود به زمان خاص و مکان فیزیکی نیستند و می‌توانند 24 ساعته از هر جای کشور و جهان مشتری جذب کنند.

فروشگاه آنلاین مدلی از تجارت الکترونیک بوده که به افراد این امکان را می‌دهد که از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن به کالا و خدمات موردنیاز خود دست یابند. همچنین آنلاین‌شاپ می‌تواند به صورت صفحه فروشگاهی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام باشد. بعد از همه‌گیری کرونا فروش بر بستر اینترنت رشد چند برابری نسبت به قبل پیدا کرد و به توسعه این سبک از تجارت آنلاین سرعت بخشید.

 

اخیراً رشد صنعت تجارت الکترونیک و جذابیت تجارت آنلاین برای فروشندگان و مشتریان تحول شگرفی در کسب‌وکارها ایجاد کرده است. فروشگاه آنلاین رقیب جدی این روزهای فروشگاه‌های فیزیکی بوده و هر روز افراد بیشتری ترجیح می‌دهند آنلاین خرید کنند. این نوع فروشگاه‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، از شما دعوت می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تصویری از دلیوری غذا در دوران کرونا

مزایای ساخت فروشگاه آنلاین

این روزها بسیاری از فروشندگان در کنار مغازه‌های خود، به دلیل رقابت تنگاتنگ در فضای کسب‌وکارشان، تمایل دارند آنلاین شاپ هم داشته باشند. تجارت الکترونیک این فرصت را در اختیارشان قرار می‌دهد که با روشی آسان و بدون نیاز به تخصص خاصی، مشتریان بیشتری جذب کنند و درآمدشان را افزایش دهند. در ذیل مهمترین مزایای ساخت آنلاین شاپ را خدمتتان مطرح می‌کنیم.

امکان فروش شبانه‌روزی:

برای مشتریان شاغل یا مشتریانی که به هر دلیل محدودیت زمانی دارند این امکان فراهم می‌شود که در هر زمان و هر موقعیت جغرافیایی سفارش خرید دهند.

کاهش هزینه‌ها و نیاز به سرمایه اولیه کمتر برای شروع کسب‌وکار:

فروشگاه اینترنتی به نسبت فروشگاه فیزیکی به پرسنل کمتری نیاز دارد، کسب‌وکار شما نیاز به  تیم پشتیبانی و کارکنان دیگر برای انجام جنبه‌های مختلف کسب‌وکارتان دارد. درضمن کم‌شدن تعداد کارکنان و در نتیجه کاهش هزینه استخدام و حذف هزینه اجاره مکان و طراحی ویترین باعث افزایش حاشیه سود کسب‌وکارها می‌شود. همچنین به فروشندگان این امکان را می‌دهد که بتوانند تخفیف بیشتری روی محصولات و خدمات خود اعمال کرده و آنها را با قیمت پایین‌تری به دست مشتری برسانند.

جذب مشتریان گسترده از تمام نقاط کشور و جهان:

یک وب‌سایت می‌تواند منطقه جغرافیایی گسترده‌ای را پوشش دهد و محصولات و خدمات شما را در سراسر کشور و جهان در دسترس و در تعامل با میلیون‌ها مشتری قرار دهد. همچنین در فروشگاه آنلاین مشتریان قادرند به محصولات و خدماتی دسترسی پیدا کنند که از محل زندگی آن‌ها فاصله قابل‌توجهی دارد یا اساساً آن محصول در آن منطقه علی‌رغم وجود بازار، موجود نباشد.

تصویری از یک فروشگاه آنلاین

امکان مقایسه قیمت‌ها:

اطلاع از کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکارها و امکان مقایسه قیمت یکی دیگر از مزایای خرید اینترنتی است. توجه داشته باشید که برای مشتریان پرداخت هزینه کمتر به منظور برخورداری از محصول یا خدمات یک از کلیدی‌ترین مزایای خرید آنلاین محسوب می‌شود.

اطلاعات مشتریان در سایت فروشگاه:

تمام اطلاعات مشتریان و حتی سرنخ‌هایی که خرید نداشتند، در دیتابیس فروشگاه ذخیره می‌شود. دستیابی به داده‌های اطلاعات مشتریان یکی از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی است که در فروشگاه‌های حضوری این فرصت فراهم نیست. داده مشتری با ایجاد حساب کاربری و ثبت اطلاعات خرید و علاقمندی‌ها در سیستم فروشگاه ثبت می‌شود. از این اطلاعات می‌توان در شناسایی مشتریان وفادار و تدوین سیاست‌های بازاریابی و جذب مخاطبان بالقوه استفاده کرد. در یک کلام ثبت سوابق خرید مشتریان برای اطلاع‌رسانی و بازاریابی‌های آینده مورد استفاده کسب‌وکارها قرار می‌گیرد.

با رصدکردن میزان درخواست‌ها و بازدیدهای محصولات سایت فروشگاه، صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند دقیقا پیش‌بینی کنند که چه محصولاتی با اقبال مردم روبرو بودند و بالعکس و برای موجودی انبار خود تصمیمات درست و واقع‌بینانه بگیرند.

تجربه خرید شخصی‌شده مشتریان در فروشگاه آنلاین:

همچنین امکان شخصی‌سازی سایت براساس زبان و پول رایج محل زندگی مشتریان وجود دارد و می‌توان صفحه کاربری برای هر مشتری را شخصی و سفارشی کرد. مخاطبان بالقوه‌ای که تاکنون خریدی نداشته‌اند را تارگت کرد و برای ترغیب آن‌ها به خرید، پیشنهاد‌ شخصی‌سازی ‌شده‌ مثل تخفیف سالروز تولد ارسال کرد.

هدف‌گذاری مجدد مشتری از طریق پیداکردن علاقمندی‌ها:

اطلاعات ثبت شده در سایت فروشگاه این امکان را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد که در تعامل مجدد با مشتری و متقاعدسازی برای خرید، فرصت فروش ایجاد کنند. همچنین برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی داده‌های مشتریان هدف را دردسترس کسب‌وکارها قرار داده و مشتریانی که از خرید منصرف شده‌اند را در وب‌سایت ردیابی ‌کنند.

سئو سایت فروشگاه اینترنتی:

با انجام سئو سایت و بهینه‌سازی سایت فروشگاه خود و قرارگرفتن در صفحه اول موتورهای جستجو مثل گوگل، ترافیک سایت را بالا برده و با تولید محتوای تصویری محصولات یا نوشتاری و استفاده از کلمات کلیدی زمینه کاریتان، رتبه بهتری در موتورهای جستجو بدست خواهید آورد.

 

دسترسی به ابزارهای مختلف تجزیه و تحلیل رفتار خرید مشتری و ارزیابی عملکرد مثل ابزار گوگل آنالیتیکس به منظور بهینه سازی سایت فروشگاه از دیگر امکاناتی است که برای دست‌یافتن به داده‌های جمعیت‌شناختی می‌توانید استفاده کنید. این ابزار و امکان به دارندگان فروشگاه آنلاین کمک کرده تا در کنار بهینه‌سازی سایت، به شکل موثرتری استراتژی بازاریابی طرح‌ریزی کنند.

از دیگر مزایای ساخت فروشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت بهینه و حساب‌شده کسب‌وکار
  • بازاریابی اینترنتی مثل ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی
  • پردازش چندین سفارش همزمان
  • تجربه خریدی جذاب‌ و آسان و سرعت بخشیدن به فرآیند خرید
  • سهولت ایجاد انگیزه و تشویق به خرید در مشتریان
  • ساده‌بودن فرایند خرید و امکان مرجوع‌کردن کالا
  • امکان‌پذیری رشد کسب‌وکار به منظور افزایش مشتریان با هزینه کمتر
  • اختیارعمل و آزادی بیشتر مشتریان برای انتخاب کالا براساس رنگ محصول و سایز دلخواه
  • تغییر در ظاهر و محتوای سایت با هزینه بسیار کمتر از تغییر ظاهر ویترین فروشگاه
  • تاثیرگذاری کامنت‌های مثبت کاربران در تصمیم به خرید مشتریان و بالعکس

مقالات پیشنهادی:

تصویری از محاسبه مالیات
چگونگی ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی
تصویر انیمیشن از باشگاه مشتریان
روش راه‌اندازی یک باشگاه مشتریان موفق

ایراداتی که به فروشگاه آنلاین وارد است

  • مشتری سفارش خود را سریع می‌خواهد و زمان رسیدن محصول به دست مشتری طولانی است.
  • هزینه حمل‌ونقل محصول به قیمت کالا اضافه می‌شود.
  • امکان تست محصول وجود ندارد.
  • احتمال ازدست‌دادن مشتری در صورت بروز مشکل در سایت فروشگاه.
  • مشکل‌بودن کار با سیستم برای برخی از مشتریان یا عدم اعتماد مشتریان.
  • امکان تعامل حضوری و رودررو با مشتری نیست.

برای مدیریت فروشگاه اینترنتی به این نکات حتماً توجه کنید

مشتریان انتظار دریافت پاسخ سریع دارند، بنابراین باید تیم پشتیبانی شبانه‌روز دردسترس باشد.

به نظرات منفی برخی کاربران در زیر محصولات توجه داشته باشید زیراکه مستقیماً روی فروش تاثیر می‌گذارد.

سرعت وب‌سایت و ارائه خدمات پشتیبانی باید قابل‌قبول باشد تا موجب نارضایتی مشتریان نشود.

جمع بندی

با وجود همه ایراداتی که به فروشگاه آنلاین می‌گیرند، این بازار آنلاین به قدری محبوب شده که اغلب فروشندگان و حتی مغازه‌داران سنتی تمایل دارند برای توسعه تجارتشان از خدمات تجارت الکترونیک استفاده کنند.

یکی از بازارهای اینترنتی داشتن صفحه در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام است. داشتن وب‌سایت فروشگاه در کنار شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در رشد کسب‌وکار شما داشته و به اعتبار کسب‌وکار شما افزوده و به جلب اعتماد مشتریان شبکه‌های اجتماعی کمک کند.

با ارتقاء امنیت وب‌سایت و پیاده‌سازی سایت در یک بستر قابل اعتماد می‌توان ترافیک سایت فروشگاه آنلاین را کنترل و از بروز مشکل در سایت پیشگیری کرد. دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای وب‌سایت یکی دیگر از راه‌های افزایش جلب اعتماد مشتریان اینترنتی است.

 

صاحب هر نوع کسب‌وکاری در هر سطح و مقیاسی که باشید می‌توانید با راه‌اندازی یک آنلاین‌شاپ به صورت وب‌سایت در کنار شبکه‌های اجتماعی مزیت رقابتی ایجاد کنید. مشتری‌مداری و انعطاف‌پذیری در مقابل انتظارات آنها شاه کلید موفقیت درازمدت در هر کسب‌وکاری است. مراحل راه‌اندازی و کار با فروشگاه آنلاین رابطه مهمی با کسب‌وکارتان دارد و نیاز به توجه و دقت خاصی دارد که در مقاله بعدی به آن خواهیم پرداخت. موفق باشید.

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱