سیستم ERP راهکار مدیریت‌تولید در یک‌ نگاه

پیش‌گفتار تولید و تجارت در بازار داخلی و بین‌المللی با وجود رقابت تنگاتنگ و الزامات قانونی و حسابرسی سختگیرانه، شرکت‌های تولیدی را ناگزیر به استقرار سیستم ERP برای ماندن در بازار کرده است. سیستم جامع

تصویر از نرم افزار ERP
سیستم ERP برای کارخانه های تولیدی

پیش‌گفتار

تولید و تجارت در بازار داخلی و بین‌المللی با وجود رقابت تنگاتنگ و الزامات قانونی و حسابرسی سختگیرانه، شرکت‌های تولیدی را ناگزیر به استقرار سیستم ERP برای ماندن در بازار کرده است.

سیستم جامع برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا ERP شامل چندین ماژول بوده که به صورت فرآیندی و یکپارچه در یک پایگاه داده با هم مرتبط و هماهنگ هستند. سازمان‌ها می‌توانند براساس نیاز خود تمام یا تعدادی از نرم‌افزارها را تهیه و در یک یا چند مرحله راه‌اندازی کنند.

این زیرسیستم‌ها شامل سیستم‌های ستادی، سیستم‌های خط تولید، سیستم‌های زنجیره تامین، سیستم‌های فرانت آفیس و سیستم اتوماسیون اداری و مدیریتی است. در یک کلام مدیریت کل کسب‌وکار و تولید در یک بستر یکپارچه و هماهنگ نرم‌افزاری.

 

در کنار مدیریت تولید، محاسبه بهای تمام شده اهمیت بسیاری دارد و مدیریت سازمان باید راهکاری برای محاسبه دقیق آن بیاندیشد. یکی از مهمترین اهداف پیاده‌سازی سیستم ای‌آرپی علاوه بر یکپارچگی بین فرآیندهای سازمان، محاسبه بهای تمام شده تولید کالا است. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان مقاله با ما بمانید.

نیاز تولید به ERP

شرکت‌های تولیدی برای موفقیت در سطح بازار جهانی که به شدت متغیر و رقابتی است، نیاز اساسی به یک استراتژی راهبردی دارند. فعالان تولیدی نیازمند به‌روزرسانی تکنولوژی و بهبود فرآیندها و پیداکردن بهترین راهکار برای مدیریت داده‌های عملیاتی در سطوح مختلف برنامه‌ریزی و کنترل هستند.

برای هماهنگی و سازگاری با نیازهای صنعت تولید علاوه بر سیستم‌های اصلی مثل تولید و حسابداری به سیستم ERP هم نیاز استراتژیک دارند. این سیستم کارایی فرآیندها و عملکرد کسب‌وکار را ارتقاء می‌دهد.

 ERPبر بستر وب، مشکل جزیره‌ای بودن اطلاعات در سیستم‌های منسوخ قدیمی سازمان‌ها را حل کرده است. یکپارچگی که توسط ERP میان مجموعه‌ ماژول‌های نرم‌افزاری زیرمجموعه ERP بوجود می‌آید، استراتژی‌ها و برنامه‌های سازمان را بهتر و سریع‌تر به‌نتیجه می‌رساند.

سه اصل مهم فرآیندهای تولیدی برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و هماهنگی است که با ERP به صورت خودکار توسعه و بهبود می‌یابد. گزارشات سیستم تصمیم‌ساز است و هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد که در هر مرحله از تولید قابل محاسبه و بر سودآوری تاثیرگذار است.

 

بدست آوردن دید جامع و شفاف نسبت به کل فرآیندها و بهینه‌سازی هر مرحله از تولید و رسیدن کیفیت به سطح سفارش بسیار حیاتی است. بهترین سیستم ای‌آرپی محیط کار را ساده و تسهیل کرده و فرآیندها را شفاف می‌کند. هر اندازه شفافیت در سطوح عملیاتی بیشتر باشد مدیران برای تصمیم‌گیری صحیح‌تر و برای رفع موانع و تشخیص انحراف و حل چالش احتمالی آمادگی بهتری دارند.

سیستم ERP برای کارخانجات تولیدی

انتخاب سیستم ERP

مهمترین انگیزه شرکت‌های تولیدی برای استقرار ERP هماهنگی و یکپارچه‌سازی کل فرآیندهای کسب‌وکار و تولید است. این تغییر و تحولات در فضای کسب‌وکار فرآیندها را دگرگون می‌سازد.

 

مدیران سازمان برای انتخاب سیستم جدید و حذف سیستم‌های قدیمی به دقت و توجه زیادی نیاز دارند، چرا که انتخاب سیستم ERP اشتباه کل فرآیندهای سازمان را با مشکل درگیر کرده و تاثیر منفی بر روحیه پرسنل می گذارد و احتمالاً برای الزامات قانونی و حسابرسی چالش برانگیز است.

مهمترین مزایای ERP برای سازمان‌های تولیدی

  • محاسبه صورت مواد اولیه BOM تولید
  • برنامه‌ریزی تامین
  • کاهش هزینه‌های تولید
  • تولید انعطاف‌پذیر براساس نوع سفارش
  • استفاده حداکثری از منابع تولید و شناسایی انحراف مصرف
  • هماهنگی و یکپارچگی و پشتیبانی از کل فرآیندها
  • شفاف‌سازی و رویت در طول عملیات
  • تضمین تحویل به موقع
  • بهبود خدمات مشتریان
  • ایجاد جریان جدیدی از درآمد و افزایش سود
  • برنامه‌ریزی ظرفیت موردنیاز براساس سفارش
  • پیش‌‌بینی تقاضا (نیازسنجی و پیش‌بینی بازار)
  • مدیریت محدودیت‌های منابع سازمان

مقالات پیشنهادی مرتبط:

تصویر از سیستم ERP
سیستم ERP، چالش‌ها و مشکلات پیاده‌سازی
تفاوت MIS و ERP
تفاوت MIS و ERP چیست؟

ماژول تولید سیستم ERP                                      

انعطاف‌پذیری و انطباق‌پذیری تولید برمبنای نوع سفارش اعم از اینکه کالا با سفارش مشتری تولید شود یا با هدف فروش در آینده امکانپذیر خواهد بود. عملیات تولیدی با سایر فرآیندهای ستادی و پشتیبان نظیر خرید، انبار و بهای تمام شده هماهنگ بوده و این یکپارچگی به تسهیل فرآیندها و افزایش بهره‌وری در سازمان کمک خواهد کرد.

استفاده از سیستم تولید کمک می‌کند که با برنامه‌ریزی و فعالیت‌های تعمیر و نگهداری (PM) به موقع، تجهیزات و خطوط تولیدی در وضعیت قابل‌قبولی قرار بگیرند.

مدیران ارشد سازمان و مدیران تولید دسترسی آنلاین و لحظه‌ای(Real Time) به گزارشات تولید و ظرفیت ماشین‌آلات دارند و قابلیت دسترسی سریع به داده‌ها و اطلاعات چرخه تولید از امتیازات برجسته سیستم به‌شمار می‌آید.

 

شفافیت و دید جامع و از بالا به فرآیندهای تولید نظیر تعمیرو‌نگهداری، انبار، تولید، کنترل کیفیت، تولید به موقع(JIT) ، نرم‌افزار برنامه‌ریزی مواد، کالیبراسیون و حذف فرآیندهای اضافی از دیگر مزایای ماژول تولید است.

همچنین به‌طورخلاصه از دیگر کارکردهای ماژول تولید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌ریزی و تامین مواد در بازه‌های زمانی برای سطوح مختلف خط تولید
  • کنترل موجودی پای‌کار تولید و شناسایی انحرافات مصرف
  • ارسال به‌اندازه و به‌موقع مواد و قطعات به خط تولید
  • ردیابی دقیق و سریع فرآیند تولید از مواد اولیه تا محصول
  • اطمینان از کیفیت محصولات با انجام آزمایشات
  • تشخیص انحرافات و انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه مناسب
  • پیاده‌سازی استراتژی تعمیرو‌نگهداری و افزایش بهره‌وری تجهیزات
  • ارتباط و یکپارچگی با سایر فرآیندهای سازمان

ماژول بهای تمام شده محصول

محاسبه بهای تمام شده تولید یا (Cost Accounting) در سیستم ERP تنها با یکپارچگی و جمع‌شدن اطلاعات فرآیندهای مدیریت، حسابداری تحلیلی، جریان نقدینگی، موجودی، هزینه‌های تولید، هزینه‌های حسابداری، حمل‌ونقل، تدارکات، دارایی‌های ثابت، اطلاعات مالی و هزینه و درآمدهای سازمان امکان‌پذیر است. محاسبه دقیق آن از وظایف مهم و اصلی نرم‌افزار ERP است.

همچنین ماژول مالی نرم‌افزار ERP به شما کمک می‌کند تا در یکپارچگی کامل با فرآیندهای تولید و انبار، بخش بزرگی از صدور سندهای حسابداری و انبار را حذف و فرآیندهای سازمان را تسریع و بهبود بخشید.

از دیگر ویژگی‌های ماژول مالی نرم‌افزار ERP می‌توان به تهیه صورت‌های مالی و هماهنگی حساب‌ها و مجموعه‌ها در شرکت‌های هلدینگ و پشتیبانی از حساب‌های ارزی و.. نام برد.

انبارداری در سیستم ERP

 

نرم‌افزار ERP از مهم‌ترین سامانه‌ها در حوزه‌های مرتبط با انبارگردانی و حسابداری مربوطه است. نرم‌افزار ERP از قوی‌ترین سیستم‌هایی است که روش‌های مختلف انبارگردانی از ساده تا پیشرفته و حسابداری مرتبط را مدیریت می‌کند. 

کلام آخر

نرم‌افزار ERP با دارا بودن ماژول تولید برای محاسبه BOM، مالی، خرید و تدارکات و سیستم انبارداری پیشرفته و انعطاف پذیر و با قابلیت پشتیبانی از روش‌های مختلف انبارگردانی یکی از بهترین نرم‌افزارها برای مجموعه‌ها و شرکت‌های تولیدی محسوب می‌شود.

همچنین به‌منظور فروش یا پخش مستقیم کالاهای خود قادر خواهید بود، با استفاده از نرم‌افزار ERP مارکت‌ها و مراکز پخش خود را در یکپارچگی و هماهنگی با انبار و حسابداری تحت کنترل و نظارت درآورید. بهره‌وری و کارایی سازمان با پیاده‌سازی موفق سیستم ای‌آرپی تسریع و بهبود می‌یابد.

در صورت پیاده‌سازی و استقرار سیستم ERP شما می‌توانید سفارشات و موجودی انبار خود را مدیریت کنید، کیفیت تولید خود را بالا ببرید. از طریق مدیریت تمام بخش‌های سازمان خود در یک نرم‌افزار واحد و از طریق جمع‌آوری هزینه‌ها و درآمدها از سطح سازمان، بها تمام شده تولید محصول (Cost Accounting) را محاسبه نمایید.

ERP با ساده‌کردن فرآیندهای پیچیده، کار تولید را تسهیل میسازد و این امکان را به شما می­‌دهد تا یک نما و دید کلی از سطح موجودی و کارایی تولید خود داشته باشید و امکان پیش­بینی تقاضا از ویژگی‌های ممتاز این نرم‌افزار است.

 

موفق باشید.

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱