نرم‌ افزار هوش تجاری چیست؟

مقدمه هوش تجاری یا هوش کسب‌وکار (Businss Intelligence) یکی از به‌روزترین فناوری‌هایی است که داده‌ها و اطلاعات خام را به اطلاعات ارزشمند کاربردی تبدیل می‌کند. نرم‌افزار هوش تجاری با چنین قابلیتی، امکان تحلیل پیشرفته و

نرم افزار هوش تجاری
نرم افزار هوش تجاری چیست

مقدمه

هوش تجاری یا هوش کسب‌وکار (Businss Intelligence) یکی از به‌روزترین فناوری‌هایی است که داده‌ها و اطلاعات خام را به اطلاعات ارزشمند کاربردی تبدیل می‌کند. نرم‌افزار هوش تجاری با چنین قابلیتی، امکان تحلیل پیشرفته و پیش‌بینی کسب‌وکارها را دراختیار صاحبان تجارت قرار می‌دهد.

هوش تجاری مفهوم گسترده و وسیعی دارد، این فناوری بینش نهفته درون داده‌های خام را تشخیص و گزارشات را دراختیار صاحبان کسب‌وکارها قرار می‌دهد. آگاهی کامل نسبت به همه عناصر اصلی سازمان اعم از فرآیندهای درون سازمانی، مشتریان، بازاریابی، فروش، رقبا و… نتیجه پیاده‌سازی صحیح این نرم‌افزار است. درنهایت این دانش و خرد به‌دست آمده از فناوری هوش مصنوعی باعث بهبود راهکارها و افزایش کارایی فرآیندهای سازمانی خواهد شد.

 

نرم‌افزار هوش تجاری به‌جای استفاده از حدس بر داده‌های حقیقی تکیه دارد و بر روند تجاری استراتژیک عملیاتی و تاکتیکی کسب‌وکارها تاثیر مستقیم دارد. فرآیند هوش تجاری به‌این‌صورت است که ابتدا داده‌کاوی، مصورسازی و در آخر ابزارهای تحلیل داده، زیرساخت‌های لازم برای تصمیم‌گیری را ارائه می‌دهد. لطفاً تا پایان این مقاله با ما بمانید.

نرم‌افزار هوش تجاری

نرم‌افزار هوش تجاری یا BI فرآیندی متکی بر تکنولوژی هوش مصنوعی و ماشین‌های یادگیرنده به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات خام منابع سازمانی است. تحلیل و آنالیز داده‌های خام و دریافت گزارشات و اطلاعات کاربردی برای کمک به افزایش قدرت تصمیم‌گیری در‌ مدیران، محور اصلی این نرم‌افزار است. به‌این‌صورت که داده‌ها را از سیستم‌های اطلاعاتی و منابع مختلف دریافت و تجزیه و تحلیل کرده، سپس نتیجه را برای تصمیم‌گیری‌ ارائه می‌دهد.

نرم‌افزار طیف وسیعی از ابزارها، متدولوژی، اپ‌ها را شامل شده که پس از جمع‌آوری دیتا از سیستم داخلی و سایر منابع خارجی آنها را برای تحلیل‌های پیشرفته آماده می‌کند. خروجی این فرآیند به صورت یک گزارش است که در اختیار مدیران و رهبران سازمان قرار می‌گیرد.

نرم‌ افزار هوش تجاری پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها گزارشات خود را به مدل‌های مختلفی ارائه می‌دهد. داشبوردها، چارت، نقشه، گراف، نمودارها و جداول گزارشات را آماده می‌کند. با کمک این گزارشات، اطلاعات دقیقی براساس روند پیشرفت یا پسرفت کسب‌وکار به صاحبان و ذینفعان کسب‌وکار ارائه می‌شود. اطلاعات و داده‌های خام را به‌گونه‌ای به شما نشان می‌دهد که متوجه شوید چه عواملی سود بیشتری را برای شما به همراه خواهد آورد و چه عواملی مانع درآمدزایی سازمان است.

نرم‌‌افزار ارزش داده‌های سازمان را با استفاده از گزارش‌های تحلیل داده و امکان تجسم داده‌ها مشخص می‌کند. نرم افزار هوش تجاری که در برخی از شرکت‌ها به اسم داشبورد مدیریت مصطلح است، باعث کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری کارکنان می‌شود. BI چابکی سازمان را افزایش داده و دسترسی به اطلاعات و تحلیل‌ها را تسریع می‌بخشد.

این نرم‌افزار دقیق‌ترین و کلیدی‌ترین ابزار حامی تصمیمات اثربخش مدیران در کسب‌وکارهای مختلف به حساب می‌آید. BI راهکاری بصری برای جهت‌دهی مدیران به اتخاذ تصمیمات درست و واقعی و بهنگام در سازمان به‌شمار می‌آید. 

مقالات پیشنهادی:

آنلاین شاپ
مزیت راه اندازی فروشگاه اینترنتی
تصویری از یک چرخ خرید روی کیبورد
چگونه سایت فروشگاهی بزنیم؟

مهم‌ترین مزایا و ویژگی نرم‌ افزار هوش تجاری

وجود هوش تجاری در یک کسب‌وکار مهم و حیاتی است، چراکه می‌تواند رشد چشم‌گیری در شاخص‌های کلیدی سازمان رقم بزند. مهم‌ترین مزایا و کارکرد BI شامل موارد زیر است:

  • شفافیت فرآیندها، رویه‌ها، شناسایی بخش‌های نیاز به اصلاح
  • تعیین KPI سازمان بر مبنای دیتای موجود و واقعی
  • معیارسنجی و تجزیه و تحلیل‌های خودکار
  • افزایش بهره‌وری و کارایی سازمان، مدیریت هزینه‌ها و صرفه‌جویی در منابع و زمان
  • ارائه دید از بالا بر کسب‌وکار و کمک به اتخاذ تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک
  • تشخیص بازارهای ترند و چالش‌های پیش‌رو و کمک به تعیین گرایش‌های تجاری کسب‌وکار
  • ساده‌کردن فرآیندهای پیچیده کسب‌وکار، افزایش سرعت پردازش داده‌ها و ارزیابی و بهبود فرآیندهای تجاری
  • تجسم داده‌ها، ارائه مدل‌سازی نرم‌افزاری، آنالیزهایی با قدرت پیش‌بینی
  • نظارت بر عملکرد یا سایر معیارهای کسب‌وکار مربوطه در نرم‌ افزار هوش تجاری
  • تشخیص الگوها، روابط و ترندها درخصوص داده‌های موجود
  • ارائه اطلاعات مفید درخصوص مشتریان، تجهیزات، زنجیره‌تامین و سایر بخش‌های عملیات تجاری
  • تحلیل دقیق بازار هدف و کمک به مدیران در به‌دست آوردن سهم قابل توجه از بازار
  • شناسایی مشتریان وفادار و تقسیم‌بندی آنها
  • استانداردسازی فرآیندها و رویه‌های مختلف سازمان

کلیدی‌ترین اهداف نرم‌افزار هوش تجاری

هدف اصلی و مهم نرم‌افزار هوش تجاری بهبود کارایی و هدایت تصمیمات بهتر برای کسب‌وکارها است. استفاده از ابزارهای هوش تجاری سبب افزایش مزیت رقابتی و سودآوری سازمان در بلندمدت خواهد شد. اهداف سازمان‌ها در استفاده از هوش تجاری متفاوت است اما همگی در چند سرفصل هدف مشترکی دارند.

همه کسب‌وکارها از BI استفاده می‌کنند تا حجم بالای دیتا را مدیریت و تحلیل کنند و تصمیم‌گیری‌های سریع و صحیحی بگیرند. افزایش ریسک‌پذیری برای توسعه سازمان و توان کنترل چالش‌های احتمالی و شناسایی تهدیدها و فرصت‌ها می‌تواند از اهداف دیگر استفاده از این فناوری باشد.

تصویری گرافیکی از نوشته هوش مصنوعی

نقاط ضعف نرم‌افزار هوش تجاری

نرم‌افزار هوش تجاری در ابتدا برای شرکت‌های بزرگ و ثروتمند تولید و پیاده‌سازی شد. این نرم‌افزار مانند سایر فناوری‌های کامپیوتری پرهزینه و زمان‌بر است بنابراین برای شرکت‌های کوچک و متوسط توجیه اقتصادی ندارد. همین ویژگی سبب محدودیت استفاده از این نرم‌افزار می‌شود.

پیچیدگی پیاده‌سازی سیستم از دیگر معایب آن است. پیچیدگی این نرم‌افزار به گونه‌ای است که احتمالا تکنیک‌های تجاری را برای مقابله با آن به چالش خواهد کشید.

 

زمان‌بر بودن و هزینه بالای پیاده‌سازی کامل سیستم که بیش از یک سال به‌طول می‌انجامد، مهمترین چالش و ریسک اصلی استفاده از این تکنولوژی است.

تصویری از نرم افزار هوش مصنوعی sap

معرفی بهترین‌های نرم‌ افزار هوش تجاری

نرم‌افزار Microsoft Power BI

محصول شرکت مایکروسافت و از بهترین نرم‌افزارهای هوش تجاری است. قیمت مناسبی دارد و در سه نسخه رایگان برای دسکتاپ، حرفه‌ای SaaS و پریمیوم شرکت‌های بزرگ با امکان کلود است. از آنجاییکه در گذشته از افزونه‌های نرم افزار اکسل بوده برای کاربران در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای هوش تجاری محیط کاربری آشناتری دارد. بعدها از اکسل جدا شد و به صورت یک نرم‌افزار جداگانه درآمد. امکان تجزیه و تحلیل بصری دارد، داده‌ها و گزارشات تعاملی را در یک مکان جمع و آنالیز کرده و به اشتراک می‌گذارد.

نرم‌افزار SAP Business Intelligence

این نرم‌افزار جزء بهترین‌هاست و با ارائه چندین راه‌حل پیشرفته تحلیلی به کاربران در تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند.  این نرم‌افزار در بهینه‌سازی عملکرد تجارت و کشف مشکلات و رفع آنها با استفاده از ابزارهای توانمندی که دارد به کاربران کمک زیادی می‌کند.

نرم‌ افزار هوش تجاری Sisense

به دلیل محیط کاربری ساده اصطلاحاً یوزرفرندی بودن برای همه افراد در میان مدیران بسیار محبوب است. موتورهای نرم‌افزار در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای هوش تجاری قدرت و سرعت بالایی دارد. ارائه راهکارهای پیشبرد عملیاتی و قابلیت نمایش نمودارها و گزارشات تحت وب از دیگر مزایای این نرم‌افزار است.

نرم‌افزار Tableau

این نرم‌افزار با توانایی و گستردگی بالایی که دارد قابلیت پاسخگویی خوبی در رفع نیاز انواع کسب‌وکارها و صنایع مختلف دارد. مهمترین ویژگی این نرم‌افزار قدرت ساده‌سازی تحلیل‌ها و ایجاد و تشخیص ارتباط بین داده‌های سازمانی است. این نرم‌افزار BI با استفاده از الگوریتم‌های قدرتمند محاسباتی باعث افزایش کارآمدی کسب‌وکارها می‌شود.

نرم‌افزار GoodData

این نرم‌افزار با جمع‌آوری داده‌ها و ارائه تجزیه و تحلیل‌های کاربردی و دقیق در زمان محدود به پیشرفت کسب‌وکار کمک می‌کند. قابلیت سفارشی‌کردن تحلیل‌ها از مهمترین ویژگی این نرم‌افزار است که نتایج را به صورت گزارش و نمودار ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار بخش‌های مختلف سازمان اعم از خدمات مشتریان، فروش، بازاریابی را نیز دربرمی‌گیرد.

نرم‌ افزار هوش تجاری QlikSense

توسط شرکت Qlik طراحی و تولید شده است. این نرم‌افزار مناسب کسب‌وکارهایی است که نیاز به راهکاری باکیفیت برای حجم زیاد داده، بازیابی آن با سرعت بالا در میان انبوهی از داده‌ها دارند. این نرم‌افزار امکان تهیه گزارشات به‌همراه یک داشبورد دقیق و کاربرپسند دارد و نمودارهایی بسیار دقیق از تحلیل‌ها را بدست می‌دهد.

نرم‌افزار Board

توسط شرکت Board International در ورژن‌های مختلف برای کسب‌وکارها تولید شده است. این نرم‌افزار سه ابزار به نام‌های ابزارهای ابتدایی، ابزارهای تحلیل و ابزارهای مدیریتی دارد.

نرم‌افزار Domo

نرم‌افزاری پرکاربرد با سرویس کلود است که در ورژن‌های مختلفی برای انواع کسب‌وکارها تولید شده است. این نرم‌افزار قابلیت اتصال و یکپارچه‌سازی افراد، داده‌ها و دستگاه‌ها به‌یکدیگر در سازمان‌ را دارد. امکانات لازم برای تصمیم‌گیری درست و آگاهانه با سرعت بالا بر پایه ابزارهای قدرتمند و تحلیل‌های دقیق از دیگر ویژگی‌های این نرم افزار است. برای شرکت‌های بزرگ و کوچک مناسب است و نتایج آنالیز را به صورت بصری نمایش داده و KPIهای رایج را به‌دست می‌آورد.

نرم‌افزار SAS Visual Analytics  

توسط شرکت معتبر SAS در نسخ مختلف تولید و منتشر شده و با ارائه قابلیت‌های متنوع یکی از بهترین نرم‌افزارهای هوش تجاری است. این نرم‌افزار با دقت بالایی داده‌ها را تحلیل می‌کند و با تمرکز بر ارتباط بین داده‌ها و ایجاد رابطه بین آنها به نتایج عملی می‌رسد. 

تصویری از یک نرم افزار هوش تجاری

جمع‌بندی

همه ابزارهای هوش تجاری داده‌های خام را به اطلاعات معنادار تبدیل کرده تا به هدایت و اتخاذ تصمیمات سودبخش تجاری بیانجامد. نرم‌ افزار هوش تجاری برای مدیریت بهینه انواع مختلف کسب‌وکارها بسیار کارآمد است. منتهای مراتب استفاده از آن برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط قابل توجیه و اقتصادی نیست.

هوش تجاری می‌تواند راهنمای مناسبی برای تصمیم‌گیری‌ها و شناسایی روندها و ترندها و رشد و توسعه سازمان باشد. این فناوری شامل استفاده از ابزارهای هوش تجاری و فرآیندهایی می‌شود که داده‌ها را جمع‌آوری، سازماندهی، مصور و تفسیر کرده و به اطلاعاتی ارزشمند برای کسب‌وکارها تبدیل می‌کند.

هدف مهم هوش تجاری ایجاد بینشی جامع و کامل درباره عملکرد کسب‌وکار و عناصر استراتژیک آن است و استفاده از آن باعث پیشرفت کسب‌وکارها می‌شود. گستره هوش تجاری بسیار وسیع است و معمولاً سازمان‌ها براساس حوزه فعالیتشان و نیازی که دارند از آن سود می‌برند. هوش تجاری هم جنبه داخلی کسب‌وکار شما و هم از جنبه بازار و مشتریان بسیار تاثیرگذار است.

امروزه به دوره‌ی جدیدی از تجارت وارد شده‌ایم و همگام با پیشرفت تکنولوژی، کسب‌وکارها درحال توسعه و تکامل فرآیندهای خود هستند. برای مدیریت تجارتمان به الگوی نوینی با قابلیت کنترل و ساماندهی داده‌ها نیاز داریم و بهترین راهکار استفاده از هوش تجاری است. برای موفقیت در کسب‌وکارتان باید سیستم‌ها و ابزارهای مبتنی بر هوش تجاری را به‌درستی تشخیص دهید و صبورانه پیاده‌سازی و اجرا کنید.

موفق باشید. 

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱