مشخصات یک رزومه خوب چیست؟

رزومه یکی از نخستین گام‌های ورود به یک شغل جدید برای کسب موفقیت است.امروزه با وجودی که معمولاً‌ استخدام صرفاً بر این اساس انجام نمی‌شود، اما داشتن یک رزومه‌ی خوب می‌تواند شانس ما را برای

رزومه یکی از نخستین گام‌های ورود به یک شغل جدید برای کسب موفقیت است.امروزه با وجودی که معمولاً‌ استخدام صرفاً بر این اساس انجام نمی‌شود، اما داشتن یک رزومه‌ی خوب می‌تواند شانس ما را برای ورود به فرایند استخدام افزایش دهد.
در حقیقت، شما با ارسال رزومه سعی می کنید اطلاعات دقیق و مرتبطی از شخصیت، تحصیلات و سوابق شغلی خود به کارفرما ارائه کنید.
رزومه سند حساسی است، با وجودی که برای نوشتن رزومه چارچوب و قالب‌های خاصی از پیش تعیین شده است. با این حال نوشتن آن امری سلیقه ای است. اما اشتباهات جزیی در آن نیز می تواند سرنوشت ساز باشد.
در حقیقت رزومه، یک تصویر از توانایی‌ها و فعالیت‌های شما در زمینه شغل مورد نظر نشان می‌دهد واین تصویر ذهنی باعث می‌شود کارفرمایان با مطالعه آن متقاعد بشوند که از میان متقاضیان، کدام یک برای دعوت به مصاحبه مناسب‌تر است.

استخدام کننده برای شناختن شما و تصمیم برای استخدام یا رد صلاحیت، تنها یک یا دو صفحه از مشخصات شما در اختیار دارد. و باید بر اساس آن باید دربارهٔ کسی که ندیده و نمی‌شناسد قضاوت کند هر چند قضاوت اولیه، پس منطقی است که برای نوشتن یک رزومه خوب و تاثیر گذار به جزییات دقت بیشتری کنیم.

 

یک روزمه حرفه ای چه مشخصاتی باید داشته باشد.

از یک یا دو صفحه بیشتر نشود.
رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهم و مفیدی از سوابق شغلی‌تان است . Resume معمولاً یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را به صورت مختصر و تیتروار بیان می‌کند. در Resume نیازی نیست که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. و همچنین، الزامی وجود ندارد که بیانگر تمام سوابق شغلی‌تان باشد و می تواند برای هر موقعیت شغلی تطبیق یابد.
رزومه با «CV» متفاوت است. در CV (که مخفف عبارت Curriculum Vitae است) اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی متقاضی را با جزئیات دقیق نمایش می‌دهد. CV معمولاً باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چنین کاری باعث می‌شود تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلی‌تان به دست آورد. CV معمولاً ثابت است و برای موقعیت‌های شغلی مختلف تغییر نمی‌کند.

فونت و قالب 
نخستین چیزی که در مشاهدهٔ رزومه کاری شما به چشم می‌آید، فونت و قالب آن است. به همین علت، مهم است که  از فونت مناسب استفاده کنید.
اگر تعداد صفحات رزومه‌تان زیاد است با استفاده از جدول و نشانه‌گذاری می‌توانید تعداد صفحات را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

سایر مواردی که باید در نظر گرفته شود :
سربرگ رزومه را با عکس و اطلاعات تماس تکمیل نمایید.
خلاصه‌ای از خودتان (درباره من) و هدف شغلی خود را با کلماتی کوتاه که به بهترین شکل شما را توصیف کند استفاده نمایید.
تجربه کاری بیانگر میزان فعال بودن شما و تخصص و تعهد شما در مشاغل مختلف است .
تحصیلات دانشگاهی یا مدارک معتبری که دارید باید شرح داده شود.
مهارت‌ها بیانگر میزان تسلط شما بر ابزارهای جانبی و بلکه ضروری در رابطه با شغل مد نظر است. مانند تسلط به یک زبان غیر فارسی، توانایی کار با ابزارهای آفیس، تسلط به نرم افزارهای مرتبط شغلی و …
سایر دستاوردها مواردی مانند گواهینامه‌ها، مدارک غیر دانشگاهی، ترجیحات دیگر، پروژه‌ها و موارد از این دست است.

انواع مختلف رزومه کاری

 

رزومه‌زمانی، تقویمی (Chronological) چیست؟
فرمتی که بیشتر افراد با آن آشنا هستند، بیش از هر چیز بر تاریخچه سوابق و کارهای شما تمرکز دارد. سابقه و مهارت‌های افراد به ترتیب از آخرین توانایی و مهارت نوشته می‌شود . دلیل محبوبیت این رزومه این است که کارفرمایان از آخرین کارهای متقاضی با خبر شده و برای متقاضیان با پیشینه زیاد بهترین گزینه است.

رزومه‌عملکردی ، کارکردی (Functional) چیست؟
در رزومه کارکردی تاکید بر مهارت و توانایی‌های متقاضی در زمینه مورد نظر است، و تفاوتش با رزومه زمانی این است که تاریخ و زمان سوابق در آن اهمیت ندارد.
این رزومه برای افراد با سابقه کم مناسب است زیرا در این رزومه تخصص‌ها و مهارت‌های افراد برای کارفرما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رزومه‌ترکیبی (Combination) چیست؟
این رزومه ترکیبی از دو نوع رزومه کارکردی و زمانی است. در این مدل در قسمت بالا فهرستی از توانایی‌ها و مهارت‌های فرد به صورت خلاصه نوشته می‌شود و در پایین آن سوابق کاری افراد ذکر می‌شود. این مدل کاربردی ترین روش رزومه‌نویسی است.

رزومه‌هدفمند (Targeted) چیست؟
رزومه هدفمند می تواند یکی از انواع رزومه‌های زمانی، کاربردی یا ترکیبی باشد، که بخش‌های مربوط به سوابق کاری، مهارت‌ها و تحصیلات برای یک موقعیت خاص هدف‌گذاری و طراحی شده اند.

آشنایی با مفاهیم ساخت و تهیه رزومه‌و رزومه‌نویسی  و معرفی خود به صورت حرفه ای و برجسته کردن مهارتها و توانایی ها تاثیر بسیار زیادی در زندگی کاری شما خواهد داشت.

 

 

شرکت مشاورین پگاه سیستم پیشرو برای تکمیل نیروی انسانی مورد نیاز خود از افراد متخصص و با تجربه  دعوت به همکاری می‌نماید. درصورتی که علاقه دارید عضوی از خانواده پگاه سیستم باشید ، فرم درخواست شغلی را تکمیل نمایید. 

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱