زندگینامه الیزابت آن هولمز

اینکه میراثتان یک سرمایه ى عظیم باشد که ناگهان شما را ثروتمند کند خوب است. از طرفى اگر ترسى که از مادربزرگ به مادر و از مادر به شما مى­رسد سبب خلاقیت شما گردد نیز

اینکه میراثتان یک سرمایه ى عظیم باشد که ناگهان شما را ثروتمند کند خوب است. از طرفى اگر ترسى که از مادربزرگ به مادر و از مادر به شما مى­رسد سبب خلاقیت شما گردد نیز باز هم خوب است و فکر میکنم این هم که شما را با اسطوره کارآفرینی آمریکا مقایسه کنند، عالیست دیگر. در ادامه با شركت پگاه سيستم همراه باشيد.

نامه ای به پدر

الیزابت متولد ۳ فوریه ۱۹۸۴ در واشنگتن­دی­سی آمریکا است.تولدی که ماحصل ازدواج کریستین راسموس هولمز چهارم، بعنوان پدر و نوئل آن داوست بعنوان مادر الیزابت میباشد. پدر او بعنوان کارمند دولت در آمریکا، چین و آفریقا خدمت میکرد و الیزابت در همان سنین کودکی بدلیل روابط تجاری پدر شروع به یادگیری زبان ماندارین- از اصلی ترین زبان های چینی- کرد. خودش میگوید:« من یک کودک معمولی نبودم. هنوز هم آن دفترچه ای که در آن طرح ماشین زمان را  در ۷سالگی کشیدم، دارم. » در ۹سالگی اما، بدلیل شغل پدر مجبور به مهاجرت به منطقه هیستون در تگزاس شدند. الیزابت در آن سال به همراه برادر کوچکش کریستین پنجم به هیستون رفتند و الیزابت در نامه­ای خطاب به پدرش اینگونه می­نویسد:« میخواهم چیز جدیدی اختراع کنم. چیزی که حتی کسی فکر امکان پذیر بودنش را هم نکرده باشد. » در دوران دبیرستان طی سه دوره­ی تابستانی، یادگیری زبان ماندارین را تکمیل نمود و اولین تجارت خود را که فروش کامپایلر های c++ به چین بود را، آغاز کرد؛ تجارتی که بی ربط به علاقه او به برنامه نویسی نبود. در سال ۲۰۰۱ به تحصیل در رشته مهندسی شیمی دانشگاه استنفورد پرداخت و بعد از اتمام سال اول دانشگاه برای تحقیق روی پروژه SARS راهی آزمایشگاه های ژنوم  سنگاپور شد. یک بسته پوشیدنی تحویل دارو در سال ۲۰۰۳ عنوان اولین اختراع کسی بود که تا سال ۲۰۱۴، در سن ۳۰ سالگی ۱۸اختراع در آمریکا و ۶۶ اختراع در دنیا را به نام خود ثبت کرده است و  نامش در فهرست همکاری با ۱۰۰ اختراع ریز و درشت دیگر، به چشم میخورد. سال بعد اما، پیش از اتمام دومین سال دانشجویی­اش دانشگاه را برای پرداختن به علایقش ترک کرد و در ۱۹ سالگی با اندوخته های تجارت دوران دبیرستان اولین و آخرین شرکت خود را افتتاح کرد.

ترس مادری ونبوغ پدری در یک بشر

او  با اندیشیدن به اینکه «بزرگ ترین تغییری که میتواند در دنیا بوجود آورد.» اقدام به تاسیس ترانوس (theranos ) در پالو­آلتو ایالت کالیفرنیا  کرد. از سمت پدری او از فرزندان کریستین راسموس هولمز، جراح، مهندس و مخترع سرشناس آمریکایی و یکی از چهره های شناخته شده جنگ جهانی اول می­باشد و از سمت مادری ترس ا­ز سر سوزن مهم­ترین چیزی بوده است که او به ارث برده، به نحوی که مادربزرگ و مادر او با دیدن سر سوزن از حال می­روند. شاید این دو جدای از هم  نوعی نگاه پدر سالار به قضیه بدهد؛ اما با در کنار هم قرار گرفتن، زیبایی چون ترانوس را ثمر میدهد.  شرکتی متشکل از دو نام Therapy+Diagnose(درمان+تشخیص) که تا ۱۱ سال هیچ گونه اخباری از فناوری ها و اختراعات درون آن بدلیل سیاست های هولمز به بیرون راه پیدا نمی­کرد. فورچون اما با تیترهایش درباره او  تمامی اطلاعات و حواشی مربوط به الیزابت و ترانوس را فاش کرد. علی رغم  اصرار نزدیکان در برکنار گذاشتن این رویه مخفی کاری، هولمز معتقد است که در برابر افراد کنجکاو و رقبا باید این مخفی­کاری ها صورت بگیرد. شاید به همین دلیل پس از رابرتسون که اولین کارمند و اولین فرد هیأت مدیره بود، او توانست یکی از قوی ترین تیم های تجاری متشکل از جورج شولتز( وزیر اسبق امور خارجه ایالات متحده)، بیل پری، هنری کیسینجز، سام نان و بیل فریست را دور یک میز کنار هم داشته باشد و نظر سهام­دارانی چون لاری الیسون-مدیرعامل اوراکل- را به خود جلب کند. پس از تشکیل هیأت مدیره ترانوس در سال ۲۰۱۳ شراکتش با کمپانی Walgreen(والگرین) را علنی ساخت.  اکنون شما میتوانستید در داروخانه های والگرین در ایالات کالیفرنیا و آریزونا تنها با پرداخت ۳ دلار و دادن تنها چند قطره خون از وضعیت کلسترول، قند و یا حتی سرطان خود مطلع شوید. سیاست شرکت از زمان تاسیس نیز این بوده که، افراد با کمترین هزینه و با ابزار هایی که تنها دو سه قطره خون از یکی از سرانگشتان شما میگرند، بسیاری از امراض را شناسایی کنند و این نتیجه همان ترس از سورنگ و سوزن و نبوغی است که الیزابت آن ها را باهم داشت . الیزابت آن هولمز کسی که بعد از فکر کردن به جمله ی استیو جابز، ترانوس را بنا نهاد و امروز در  لیست ۴۰۰نفره و غالبا مردانه فوربز رتبه ۱۱۱ ثروتمندان را با ارزشی بالغ بر ۴٫۵ میلیارد دلار به خود اختصاص داده و نامش ما بین ۱۰۰شخصیت تاثیرگذار دنیا در سال ۲۰۱۵ به انتخاب نشریه تایمز به چشم میخورد.

او گیاه خوار است و در گفتگویی با نیویورکر گفته است که میتواند، جملات کتاب جین آستن را از بر بگوید، هر چند که امروزه روز وقتی برای رمان خواندن و دوستانش ندارد و ۱۰سالی می­شود که به مسافرت نرفته و بجای آن تمام وقت خود را صرف کار و پروژه اش کرده است. او حتی ازدواج نکرده و به نقل از CBS news در خانه تلویزیون ندارد تا در ساعات بیداری تماماً به کار بپردازد. بسیاری از او بعنوان استیو جابز در کالبد زنانه یاد میکنند زیرا همانند استیو همیشه یک دست لباس مشکی که شامل کت و پیراهن با یقه اسکی مشکی است، بر تن دارد. استارت آپ ۹میلیارد دلاری او چون ستاره ای در دل دره سیلیکون می­درخشد و در سال ۲۰۱۵ بود که فوربز عنوان ثروتمند ترین زن خودساخته جهان را به او داد. از دکترای افتخاری و بورسیه هاروارد نیز نمی­توان به سادگی  گذشت اما چون هر طلوعی را غروبی به انتظار نشسته است  فصل جدید زندگی این دختر جوان را نیز باید مطالعه کرد.

جنیفر لارنس، بازیگر یک واقعیت

ماجرا از یک تیتر و صفحه ای جنجالی در روزنامه وال استریت ژورنال آغاز شد و ادعایی مبنی بر اینکه دستگاه های “نانوتینر” و “ادیسون” معرفی شده از سوی شرکت دقت و اعتبار کافی را ندارند و از ۲۴۰تستی که با ادیسون قرار بود انجام گیرد تنها ۱۵عدد با این دستگاه انجام گرفته است. پنهان کاری هولمز این بار جوابگو نبود و این عدم شفافیت باعث شد تا شرکت متهم به ارتباط پنهانی با واحد های نظارتی و دولت شود. با انتشار این خبر واحد FDA(سازمان غذا و دارو) ایالات متحده، استفاده از دستگاه ادیسون را غیرمجاز اعلام کرد و تمامی نتایج آزمایشگاهی آن از سال ۲۰۱۴_۲۰۱۵در سراسر جهان معدوم شد. ادیسون دستگاهی بود که با هدف مشخص کردن چندین نوع بیماری تنها با استفاده از چند قطره خون معرفی و روانه بازار شد؛ اما امروز نه تنها به ترانوس کمک نکرد بلکه مایه ی سرافکندگی شرکت نیز شد. این اقدام عواقب دیگری نیز داشت، از جمله اینکه فوربز با بررسی مجدد سهامداران خصوصی(سهام ترانوس در بورس عرضه نشد) و صحبت با سرمایه گذاران، ارزش این کمپانی را به ۸۰۰میلیون دلار کاهش و ارزش دارایی های الیزابت را رسما ۰ دلار اعلام کرد. فوربز علل این امر را اینگونه بیان میکند.

۱٫نادانسته های بسیار: تقریبا همه اطلاعات، آمار وداده ها درباره شرکت ترانوس نامعلوم است و ادعای شرکت مبنی بر تشخیص بیماری ها از طریق چند قطره خون توسط هیج منبعی تایید نشده است.

۲٫ارائه ناموفق: وعده های جذاب شرکت محقق نشده و در آزمایشگاه های تحت نظر ترانوس همانند گذشته چندین ویال خون از بیمار گرفته می­شود که باعث شده تا FDA  به مخالفت با این استارتاپ برخیزد.

۳٫بازار هدفی که نیست: شرکت، رقبایی دارد که ارزش آنها به ۱۰ میلیارد دلار میرسد و ترانوس به سبک سنتی قادر به رقابت با آن ها نیست.

هولمز که با محرومیتی دو ساله در زمینه آزمایش خون روبرو شد، اوضاع‌اش چنان وخیم شد که رکورد دو شکایت در کمتر از ۴۸ساعت را ثبت کرد و والگرین شراکت خود با ترانوس را بر هم زد. این عوامل در کنار مشخص شدن این قضیه که سود سالیانه ترانوس کمتر از ۱۰۰میلیون دلار در سال است همه و همه دست به دست هم داد تا پرسنل ۷۹۰ نفری ترانوس یک تعدیل نیروی ۳۴۰ نفری را تجربه کند. کارمندان میگویند ما برای آزمایشات نیاز به رقیق کردن خون داریم که اینکار باعث می­شود تا دقت آزمایشات کاهش یابد. کار تا آنجا بالاگرفت که چندی پیش “صندوق مدیریت شراکت” بعنوان یکی از سهام داران اصلی، شکایتی را علیه ترانوس تنظیم کرد و مدعی شده است که هولمز و سانی بالوانی(مدیر امور مالی) سهام داران را برای جذب سرمایه فریب داده اند و از دستگاه های دیگر بعنوان نمونه کارهای خود در آزمایشات استفاده کرده­اند.

اخبار رسیده از دادگاه های پرونده ترانوس خبر از جریمه ای ۳۰۰۰۰دلاری می­دهد که ترانوس می­تواند با پرداخت این مبلغ فعالیت خود را ازسال ۲۰۱۹ دوباره از سر گیرد. هرچند که این می­تواند خبر خوشی باشد، اما از یاد نبریم که زین پس فعالیت های هولمز و ترانوس بیش از پیش تحت نظارت و بررسی قرار میگرد و سهام داران و عمده مردم همانند گذشته به حرف های هولمز و فناوری های ترانوس تن در نمی­دهند. ۲۰۱۶برای الیزابت سال جالبی نبود زیرا، وال استریت از یک سو او را تخریب کرد و از سوی دیگر فورچون نامش را در فهرست یکی از ناامید کننده ترین رهبران دنیا قرار داد. حواشی پیرامون الیزابت سبب شد تا جنیفر لارنس بازیگر مشهور هالیوود قراردادی را برای فیلمی با محوریت هولمز و ترانوس امضا کند.

خودتو باید به آتش بندازی

آگوست  ۲۰۱۶ در همایش سالانه انجمن شیمی بالینی، الیزابت هولمز بعد از ۵ ماه سکوت نسبت به این اخبار واکنش نشان داد. او در این جلسه    minilab (Theranos sample processing unit )که دستگاه جدید شرکت بود را معرفی کرد. دستگاهی که بهتر و دقیق تر از ادیسون بوده و نزدیک به ۴۰ آزمایش از جمله شناسایی ویروس زیکا را می­تواند انجام دهد. او در این همایش پس از ۵ ماه سکوت تمامی اخبار و حواشی پیرامون شرکت و خودش را تکذیب کرد و گفت: وقتی می­خواهید همه چیز را تغییر دهید همین اتفاقات می افتد. اول فکر می­کنند دیوانه ای، سپس با تو می­جنگند و در نهایت به ناگهان می­بینند، شما دنیا را تغییر داده اید. صادقانه بگویم بعد از دیدن این خبر از سوی وال استریت ژورنال شوکه شدم!»

حال باید دید دختر جوانی که از دبیرستان کار کرده است و مدیر عملیات شرکتش ینی سانی بالوانی را از آن زمان انتخاب کرده است در برابر این هجمه و فشار ها چه میکند. نباید از یاد ببریم که او به عناوینی دست یافته که پیش از او داشتند خاک میخوردند و مقایسه او با استیو جابز اسطوره کارآفرینی ایالات متحده کم چیزی نیست و برای بسیاری در حد یک رویا است که برای او به واقعیت پیوسته است. خودش میگوید:« موفقیت حاصل احتراق خودبخودی نیست. برای موفق شدن باید خود را به درون آتش بیاندازید.»

 

منبع:مجله مکانیک

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱