از عکس برگردان تا خودکار بیک

برای فهمیدن داستان ورود خودکار بیک، باید زندگی علی اکبر رفوگران را خواند، مردی که از او به عنوان «پدر نوشت افزار» کشور یاد می شود. همگی با شنیدن نام خودکار بیک، مدادهای سوسماری، عکس

برای فهمیدن داستان ورود خودکار بیک، باید زندگی علی اکبر رفوگران را خواند، مردی که از او به عنوان «پدر نوشت افزار» کشور یاد می شود.

همگی با شنیدن نام خودکار بیک، مدادهای سوسماری، عکس برگردانها و…. یاد دوران کودکی و روزهای مدرسه می افتیم، روزهایی که برای خرید نوشت افزار و لوازم التحریر به همراه پدر و مادر و با هزار ذوق و شوق راهی بازار میشدیم؛ برای خرید لوازم التحریر نو و مدادهای فانتزی دسته عصایی. ولی داستان ورود این نوشت افزارها به کشور چیست؟ و مداد سوسماری و خودکار بیک چگونه به کیفهای مدرسه ما راه یافت؟ برای فهمیدن این داستان باید زندگی علی اکبر رفوگران را خواند، مردی که از او به عنوان «پدر نوشت افزار» کشور یاد می شود.

علی اکبر رفوگران در سال ۱۳۰۹ به دنیا آمد. او چهارمین فرزند خانواده ای مذهبی بود و پدرش از بازاری های بنام محسوب می شد. شغل اصلی خانوادگی آنها فروش لوازم التحریر بود. آنها در ابتدا با نام فامیلی «تحریریان» شناخته می شدند ولی مدتی بعد فامیلی خود را به «رفوگران» تغییر دادند.

در سال ۱۳۲۱ او پس از پایان تحصیل در مقطع ابتدایی وارد بازار و در حجره پدرش مشغول به کار شد و تا سال ۱۳۲۸ و پیش از پوشیدن لباس سربازی به مدت هشت سال در کنار پدر و در حوزه کسب و کار تجربه کسب کرد. البته کار در بازار مانع تحصیلش نشد؛ او به صورت شبانه درس میخواند و به دبیرستان میرفت. علی اکبر رفوگران همچنین به یادگیری زبان انگلیسی اهمیت میداد و به همین دلیل در کنار تحصیل، در کلاسهای زبان و مکالمه انگلیسی هم شرکت می کرد تا جایی که تسلط خوبی به انگلیسی پیدا کرده بود.

به نقل از آینده نگر، در سال ۱۳۳۰ با پایان سربازی علی اکبر رفوگران ازدواج کرد و دوباره در حجره پدرش در بازار مشغول به کار شد، البته همیشه منتظر فرصتی برای راه اندازی تجارت خود بود تا اینکه پدرش در سال ۱۳۳۲ یک محموله بزرگ مداد ژاپنی خریداری کرد و برای فروش آنها علی اکبر عصای کوچکی ساخت و روی آنها گذاشت تا مدادها شکل عصا بگیرند و توجه کودکان را جلب کنند. همچنین همسرش با کلاف منگوله هایی برای مدادها ساخت. این تزیینات باعث شد که مدادها خیلی زود به فروش برسند و او سود خوبی به دست بیاورد.

راه اندازی کسب و کار

در سال ۱۳۳۲علی اکبر رفوگران در بازار بین الحرمین، پاساژ مهتاش یک مغازه خرید و به مدت سه سال در آنجا کار کرد. البته او چون نمیخواست مشتریهای پدرش را جذب کند تلاش کرد تا کارهای جدیدی انجام دهد. کارت بازرگانی گرفت و با خرید یک ماشین تحریر لاتین و برخی از وسایل دست دوم، دفتر کار خود را گشود، به این صورت تجارت خانه علی اکبر رفوگران تاسیس شد.

سفارش چاپ عکس برگردانهایی با طرح آیه «فالله خیر حافظا و هو ارحم الرحمین»”، دعای «وان یکاد» و چند طرح دیگر به یک شرکت آلمانی برای استفاده در ماشینها، میزهای مختلف آیینه عروس، ویترین مغازه ها و… و فروش هزاران عدد از آنها سود بسیاری برای علی اکبر رفوگران به همراه داشت و باعث شد تا سرمایه مناسبی برای گسترش کارش به دست بیاورد.

واردات لوازم التحریر

با به دست آوردن سرمایه مناسب علی اکبر رفوگران با پدر و برادرش شرکت بازرگانی تاسیس و به واردات کالاهای مختلف لوازم التحریر اقدام کرد و در این بین با مدیران شر کتهای بزرگ تو لید لوازم التحریر در جهان آشنا شد.

با گذشت چند سال از واردات انواع لوازم التحریر رفوگران به فکر تولید خودنویس که وسیله رایج نوشتن در آن زمان در کشور بود، افتاد ولی به دلیل پیچیدگیهای کار به موفقیت خا صی نرسید . اما در این بین او با خودکار بیک فرانسه آشنا شد و توانست نمایندگی فروش آن را به مدت ۱۰ سال در اختیار بگیرد.

پس از ناکامی در تولید خودنویس و گذشت چند سال از به دست آوردن نمایندگی فروش خودکار بیک در ایران، رفوگران به فکر تولید خودکار در کشور افتاد و با گرفتن مجوز این کار از مسئولان فرانسوی شرکت بیک در سال ۱۳۴۲ کارخانه تولید خودکار را در کشور تاسیس کرد.

تاسیس کارخانه

او به همراه پدر و برادرش شرکت صنعتی” قلم خودکار” را راه اندازی کردند. آنها با خرید یک قطعه زمین ۱۱ هزار متری در تهران نو به سرعت ساخت کارخانه را شروع کردند و ماشین آلات را از فرانسه به تهران آوردند.  شرکت با سرمایه ثبتی ۱۰ میلیون ریال، آبان ۱۳۴۳ در ۲۸۰۰ متر زیربنا، پروانه بهره برداری گرفت. تعداد پرسنل فنی و کارگر عادی در آغاز کار ۹۶ نفر بود و سه ماه طول کشید تا اولین محصول به بازار آمد.

علی اکبر رفوگران برادر کوچک خود حسن را به کارخانه بیک برد تا کار را خوب یاد بگیرد؛ او از کارگری کار در کارخانه را شروع کرد و بعدها به عنوان سرپرست، مدیر و مدیرعامل در شرکت ارتقا پیدا کرد و در نهایت پس از چندسال علی اکبر بخش مهمی از سهامش را در کارخانه بیک به او واگذار کرد.

بعد از چندسال تولید خودکار بیک علی اکبر رفوگران با پیشنهاد خرید کارخانه مداد سوسماری روبه رو شد و این کارخانه را که زیانده بود، خریداری کرد. او برای تولید مداد باکیفیت و افزایش فروش تصمیم گرفت مدادهای جدید را تحت لیسانس شرکت فابرکستل تولید کند؛ بر این اساس آنها مغز مداد را از این شرکت خریداری میکردند. علی اکبر رفوگران این کارخانه را پس از انقلاب به برادرش عباس واگذار کرد.

عطر بیک

علی اکبر رفوگران با موفقیت در عرصه نوشت افزار تصمیم گرفت فعالیت خود را به سایر زمینه های تولیدی نیز گسترش دهد. او سعی کرد سایر فرآورده های بیک را نیز در ایران تولید کند و با همین پیش زمینه و با توجه به سودآوری عطر به فکر تولید عطر بیک در ایران افتاد و در سال ۱۳۷۵ خط تولید عطر بیک را خریداری کرد.

درابتدای تولید عطر بسیاری از همکاران رفوگران در کارخانه و حتی صاحب کارخانه بیک فرانسه معتقد بودند که او نمیتواند چنین چیزی را در ایران تهیه کند اما رفوگران با کمک خواهرزاده اش «مهندس کاتوزیان» نشان داد کار نشد ندارد و توانست موافقت مسئولان کارخانه بیک را جلب کند تا عطر بیک در ایران تولید شود.

در سال ۱۳۷۷ رفوگران با هدف تامین مواد اولیه مورد نیاز و ایجاد زمینه های صادرات به بازار کشورهای همسایه و همجوار، کارخانه تولید نوک خودکار بیک را با مشارکت بیک فرانسه در شهرستان فیروزکوه احداث کرد.

علی اکبر رفوگران این روزها با بیش از ۸۶ سال سن و با وجود بیماری همچنان به فکر تولید است.

منبع: دريك آنلاين

پشتیبانی
پشتیبانی راهنمایی و پشتیبانی نرم‌افزارهای پگاه‌سیستم.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

فروش
مشاوره تخصصی، ارائه راه‌کارهای نرم‌افزاری مالی و سازمانی.
۰۲۱-۴۱۳۶۷۰۰۰

ایمیل
با آدرس پست الکترونیک پگاه‌سیستم مکاتبه فرمایید
info@pegahsystem.com

نشانی
تهران، سهروردی شمالی – خیابان هویزه شرقی – نرسیده به خیابان شریعتی – پلاک ۱۸ – واحد ۱
تلفکس :۴۱۳۶۷۰۰۰-۰۲۱