توليد اپليكيشن درمان همه مشكلات استارت آپ ها نيست

توليد اپليکيشن نسبتا کار آساني است اما ساخت اپليکيشن همه مشکلات استارت آپ ها را حل نمي کند.

توليد اپليکيشن نسبتا کار آساني است اما ساخت اپليکيشن همه مشکلات استارت آپ ها را حل نمي کند. با توجه به موفقيت روزافزون بازار اپليکيشن، خيلي راحت مي توان فهميد چرا بسياري از بنيان گذاران کسب وکارها عقيده دارند که از طريق توسعه اپليکيشن هاي موبايل مي توانند به موفقيت برسند. در ادامه با شركت پگاه سيستم همراه باشيد.

در مقطعي که برخي اپليکيشن ها دچار مرگ زودرس شدند، اپل مشغول رکورد شکستن بود. در روز اول ژانويه امسال، App Store شلوغ ترين روز خود را تجربه مي کرد و فروش آن حدودا به 240 ميليون دلار رسيد. اين رکورد يک روزه نشان دهنده جهش ديگري در بازار رو به توسعه اپليکيشن بود. توسعه دهندگان نرم افزار در سال 2016 بيش از 20 ميليارد دلار از طريق App Store درآمد کسب کردند؛ يعني 40 درصد افزايش درآمد نسبت به سال 2015. در مجموع از زماني که App Store در سال 2008 راه اندازي شد، توسعه دهندگان نرم افزار 60 ميليارد دلار به دست آورده اند. اين آمار و ارقام فروش پرزرق و برق به جذابيت توسعه اپليکيشن براي استارت آپ ها افزود.

درحاليکه توليد يک اپليکيشن نسبتا ارزان، آسان و سريع است، اما موانع اندکي که بر سر راه معرفي آن وجود دارد، بسيار گمراه کننده است. بسياري از بنيان گذاران براي سودآوري خودشان تنها روي اپليکيشن تکيه مي کنند و اصول کسب وکار سنتي در فرآيند آن را ناديده مي گيرند. حتي اگر يک شرکت اپليکيشني ويرانگر در بازار ايجاد کند که کاربرد گوشي هاي هوشمند را تغيير دهد، توسعه تکنولوژي براي سازگارکردن آن در فروشگاه هاي مجازي اپليکيشن، بدون داشتن هيچ نوع استراتژي احتمالا به شکست منجر مي شود. چه يک اپليکيشن توليد کنيد و چه يک فروشگاه فيزيکي تاسيس کنيد، بنگاه شما به بازاريابي، تثبيت موقعيت و خدمات مشتري زيادي نياز دارد. به عبارت ساده، کسب وکارها نمي توانند تنها با ساخت اپليکيشن رشد کنند و موفق شوند.

فراتر از اپليکيشن فکر کنيد

اين طرز تفکر وابستگي صرف به توليد اپليکيشن را در کلاس هاي کارآفريني که دانشجويان مي خواهند در طول يک ترم ايده هاي کسب وکاري که مشکلات دنيا را حل کند عملي کنند، زياد شاهد بوده ام. اين ذهن هاي جوان، ايجاد يک اپليکيشن را مثل يک راه حل تمام و کمال مي بينند که جايگزين يک سرويس يا مشکل حاشيه اي مي شود؛ چيزهايي مثل يافتن خدمات بيمه ارزان يا مکان يابي نزديک ترين پمپ بنزين با يک اپليکيشن گوشي هوشمند. بخش عمده اي از اين راه حل هاي مبتني بر اپليکيشن تلاش براي تقليد از يک اپليکيشن موفق ديگر است. کارآفرينان به جاي ارتباط برقرار کردن با حال يا گذشته، بايد از بينش و هوش خود براي داشتن تفکري فراتر از محدوده آينده يک بازار مفروض استفاده کنند.

اپليکيشن رويايي شما

نوآوري در عصر ديجيتال به معني استفاده از تکنولوژي براي ارتقاي تجربيات موجود نيست؛ نوآوري واقعي يعني مدل فعلي را به طور کامل متحول کنيد. بهترين راه حل براي برطرف کردن مشکلات يک جامعه مي تواند يک اپليکيشن باشد. اوبر، کيندل (Kindle) و تيندر (Tinder) صنايع خود را کاملا متحول کردند، اما قبل از اينکه اپليکيشن خود را وارد بازار کنيد، به استراتژي موجود در پس آن توجه کنيد. به همين منظور، راهکارهاي زير پيشنهاد مي شوند:

1) به اصول اوليه در دنياي واقعي توجه کنيد. صنعت پيتزا در دنياي واقعي وابسته به اجاق فيزيکي، مواد تشکيل دهنده و تحويل به مشتري است. با وجود اين وابستگي، برند معروف پيتزا دومينو (Domino’s) در تلاش براي ساده سازي تجربه سفارش دهي، بسيار عالي با تکنولوژي همگام شده است. اين شرکت کار خود را با يک اپليکيشن موبايل آغاز کرد که به مشتري امکان مي دهد ديگر براي سفارش دادن پيتزا نيازي به تماس تلفني و مراجعه به وب سايت نداشته باشند. اين فوق العاده است، اما دومينو يک گام بيشتر برداشت و سفارش از طريق توئيت کردن، يعني از طريق پيام هاي متني و ايموجي را نيز آزمايش کرد و اخيرا نيز امکان سفارش از طريق Amazon Echo را فراهم کرده است. اين کسب وکار پيشگام در دنياي ديجيتال موفق بوده است. در سال 2015 اين شرکت عامل 50 درصد فروش در ايالات متحده بوده و 7/ 4 ميليارد دلار از طريق کانال هاي سفارش ديجيتالي در سراسر جهان به دست آورده است.

2) هر چيزي محدوديت هاي خاص خود را دارد. حتي جهان ديجيتالي اپليکيشن ها داراي مرزبندي است. علاوه بر ارتقا و حفظ اپليکيشن ها، توسعه دهندگان بايد با موانع سيستم عامل هاي موجود مقابله کنند. iOS شاخص ترين و جذاب ترين پلت فرم براي توليدکنندگان اپليکيشن است و خيلي از اپليکيشن ها قبل از ورود به سيستم عامل هاي ديگر، در سيستم عامل اپل ارائه مي شوند. به طور خاص، بسياري از بازي هاي موبايلي قبل از ورود به ابزارهاي اندرويدي، در iOS امتحان خود را پس مي دهند. مثلا بازي «سوپر ماريو» که حدود 53 ميليون دلار براي شرکت نينتندو درآمد داشت، در ماه دسامبر در iOS و در ماه مارس براي دستگاه هاي اندرويد عرضه شد. درحاليکه اپل هنوز در آمريکا سيستم عامل غالب است، اندرويد بازار بزرگ تري در جاهاي ديگر جهان در دست دارد. از نقاط ضعف و قوت سيستم عامل هاي مختلف آگاه باشيد. اگر يک اپليکيشن را در چندين سيستم عامل راه اندازي کنيد، ممکن است براي شما سودي نداشته باشد زيرا راه اندازي و توسعه يک اپليکيشن براي دستگاه هاي مختلف به طور همزمان مي تواند به سرعت هزينه و زمان را افزايش دهد.

3) هدف بايد وسيله را توجيه کند. اين جمله ممکن است در ابتدا درست به نظر نيايد اما مشترياني را در نظر بگيريد که براي رفع مشکلشان، کسب وکار شما را هدف قرار مي دهند. آيا آنها براي حل مشکلشان به طور مستمر به کسب و کار شما نياز دارند؟ پاسخ اين سوال تعيين مي کند که مشتريان چند بار از اپليکيشن شما استفاده مي کنند. آيا مشتريان راه حل پيشنهادي شما را باارزش مي يابند؟ پاسخ دادن به اين سوال همه چيز را براي شما روشن مي کند. براي ارائه يک اپليکيشن مناسب و موفق بايد پاسخ اين دو سوال «بله» باشد. داشتن يک اپليکيشن عالي نبايد هدف شما باشد. در عوض، بايد روي ايجاد ارزش و وفاداري مشتري از طريق يک برنامه عالي تمرکز کنيد. اين تنها راه توجيه هر تصميم کسب و کار، از جمله توسعه اپليکيشن است.

 

منبع: دنياي اقتصاد

درخواست مشاوره و راهنمایی

Please type your full name.
ثبت شماره تماس الزامی است
Invalid email address.
Please type your full name.
Please type your full name.
Invalid Input
کد امنیتی لطفا کد درست را وارد نمایید

همکاری با پگاه سیستم

پگاه سیستم - نمایندگی فروش